Thursday, May 9, 2013

Jalan-jalan ke Paris Mei 2013

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pos kali ini saya akan kongsikan pengalaman dan tips mengenai Jalan jalan ke Paris Mei 2013. Trip ini adalah rancangan yang dibuat dalam masa kurang seminggu iaitu tanpa perancangan tapi menjadi..

Untuk makluman saya tinggal disebuah negeri iaitu Saarland dan ibu negerinya ialah Saarbrucken yang terletak bersempadan dengan Luxembourg dan juga Perancis....memang dekat aja..ada yang berbasikal  sahaja ke perancis...

Jalan-jalan ke Paris Mei 2013

4 Mei 2013
Setelah membeli tiket secara online di bahn.de, saya pun memulakan perjalanan seorang diri di Stesen Keretapi aka Saarbruecken Haupbanhof seawal jam 10.30 pagi...kerana menunggu ketibaan ICE iaitu keretapi berkelajuan 360++ KM/Jam di Gleis atau gate 12...kemudian tibalah train ICE yang bergerak dari Frankfurt...kemudian saya kene memastikan saya pada coach atau wagen yang betul dan duduk di seat yang dibooking dengan betul..tapi jika train kosong duduk dimana sahaja adalah dibenarkan...dan perjalanan memakan masa 1 jam 50 minit ke Paris Est atau Gare d I'Est. Dan tepat jam 12.50 tgh saya tiba di Paris Est dan disambut oleh sepupu saya...beliau tiba di Paris atas urusan kerja..dan sabtu ahad beliau rehat..tu yang saya ke sana....plan asal diakerumah saya..tetapi disebabkan saya belum pernah ke Paris jadi saya berkenan mencemar duli ke Paris..hahhaha....sebb dah lama teringin...lagipun...rezeki bergolek jangan ditolak kan..

Setelah membeli tiket saya ke Hotel Hyatt Regency Etoile letak barang2..dan solat dan memulakan tour Paris...kami ke Arch de Triump dahulu..tak pi dekat pun, ambik gambar dari jauh..sebab nak kejar masa...dan kami berjalan menyelusuri Jalan Champ Elysees dan disepanjang jalan memang penuh dengan pelancong asing dan rakyat lokal..semua menikmati cuaca yang cantik..dan sepanjang jalan ini juga terdapat banyak kedai, butik dan juga hotel mewah...dan ada LV....sebelum tu singgah makan dulu di Rose d Kashmir...makan nasi Briyani..huhu alhamdulilah sedap sangat....harga pon ok...
Dan sambung beli M.A.C cosmetics..puas hati dapat beli M.A.C dan layanan MUA dia memang best....baik dan cekap...

Kemudian kami beratur ke Butik lV....niat nak tengok ajer..nak membeli tidak mampu atau masih belum mampu....dan didalam ni semua pekerja lelaki macam bodyguard Men In Black....semua berkot..kacamata hitam dan sebenarnya diorang jurujual..tanya pasal beg, kasut dll...diorang akan layan....butik ni penuh dengan manusia..terutama orang kaya nak membeli belah....kuasa jenama...



Peugeot Avenue

Mercedes Benz Avenue...

Musee d Lourve


Setelah menjamu mata dan.meninjau harga di butil lv kami terus bergerak ke butik longchamp di rue d honor dengan berjalan kaki di sepanjang jalan champ elysees. dan disepanjang jalan ramai yang berjalan kaki dan.jalan raya di.paris ini agak.luas dan lebar. dan kelihatan banyak bus hop on hop off. kami berjalan merentasi taman yang dipenuhi bunga bungaan. spring lah katakan. dan berenti sekejap.di taman sebab nak ke.tandas.dan terpaksa beratur ramai plak nak ke tandas. kemudian kami berjalan ke monumen ini, dan disebelahnya adalah dataran yang banyak bas yang berhenti menurunkan penumpang kerana berdekatan dengan jalan utama butik butik terkenal. dan kami pun bersemangat ke butik.tersebut. dan sudah tiba betul betul di butik longchamp.

Pekerjanya sudah mengunci pintu kedai. aduh frust menonggeng lah. datang jauh sebenarnya mahu melihat longchamp sampai sampai sudah tutup sebab sudah pukul 7.30petang walaupun masih cerah dan mereka memberitahu bahawa esok ahad tutup, bertambah frust. butik butik lain juga tutup. tak apalah redha dan mesti ada hikmahnya. dan kami pun berjalanlah menuju ke museum de lourve iaitu salah satu tempat waji  dikunjungi jika ke paris iaitu sebuah piramid yang dikelilingi bangunan lama dan taman kecil. dan memang menarik binaanya. so ambik gambar dan berjalanlah kami ke mall di sebelahnya. namun hampa kerana kedai semua tutup termasuk tandas sekali. kemudian kami menaiki metro ke menara eifeil. dan tiba disana sudah gelap dan ya allah sememangnya besi buruk ini amatla cantik di waktu malam. dan semakin berjalan mendekatinya makin lawa. rasanya setiap step nak ambik gambar. dan disini juga ramai peniaga kulithitam yang menjual keychain eifeil dan.mereka tengoj.kita aje terus cakap lima satu euro murah murah. wah itu mereka hafal. dan mesti ramau rakyat malaysia yang sudah membeli daripada mereka. dan mereka ini sangat ramai dan kdgkala menakutkan dan merimaskan juga. kemudian eifel tower disinari cahaya berkelip kelip hampir 10minit wah makin menambahkan.keindahannya. so apalagi ambik gambar lagi. dan dikawasan ini dipenuhi ramai orang kerana cuaca menark dan tidak.twrlalu sejuk. dan kami hamya membeli muffin dan roti mengalas perut sebagai ganti dinner. dan kami pulang ke hotel jam 11 malam. so rehat dan check di internet butik atau kedai apa yang buka hari ahad. dan alhmadulilah satu factory utlet iaitu la valle d village bukak. so apalagi plan lah ke sana esoknya.

5.5 2013

Tarikh rakyat malaysia mengundi dan kami keluar awal pagi menaiki metro yang mengambil masa 30minit dr hyatt. dan tiba di stesen dvillage kami berjalan kaki hampir 15minit dan.tiba di deurope la.valle. dan kami tiba awal so tak banyak.orang tapi kedai semua sudah buka. disini ada food court dan banyak butik terkenal seperti longchamp, coach, burberry, guess, ralph lauren, samsonite dan macam macam brand lagi. dan kami berjalan.satu butik.ke.satu butik. dan tibalah ke longchamp, orang memang ramai dan.berpusu memilih la pliage. dan warna adalah terhad dan harganya juga murah berbanding di tempat lain. so apalagi pilih pilih jangan tak pilih. punyalah lama pilih akhirnya masa utk bayar, dan ada hamba allah lelaki dari malaysia bagi kad diskaun 10% beliau dan kami dapat gunakan utk purchase 13beg lc. wah dan kami perasan inilah hikmahnya peristiwa kecewa semalam. selepas itu kami ke coach, beli satu beg dan menikmati subway tuna dan vegetarian di sana. dan berjalan kaki ke metro dan terus ke hard rock cafe kerana seupu sy memang peminat baju hrc dan beliau beli 2helai tdhirt dan saya plak beli 2helai skirt di kedai berhmpiran hrc. kemuidan kami bergerak balik hotel kerana saya perlu tiba di paris est sblm.jam 6 .30. so.balik hotel singgah di pharmacie kejap beli apa patut dan balik hotel, kemas solat dan terus ke paris est. disana tunggu sekejap dan ambik gambar sebb kami tiba awal seblm 6.30ptg. sebb esok isnin so train ice penuh, alhmadulilah saya book seat if tak kene cari tempat duduk cepat2. so bye to my cousin dan pulanglah saya ke saarbrucken tiba rumah jam 9.30mlm. safely arrived. 






Tempat shopping yang dibuka hari ahad...best

 Ini bilik hotel...Hotel Hyatt Regency Etoille...senang sebab hotel ni attach dengan train station bawah tanah..nak kuar jejalan...turun lower ground jer

Hyatt Regency-Thanks to my lovely cousin sponsor my trip...hehheehehe

Pemandangan dari tingkap hotel tempat kami menginap

Paris Est..station keretapi utama menghubungkan France dengan negara jirannya...


Dan inilah Si pengembara itu...

so tips.ke paris
-pastikan bawa wang secukunya atau gnakan kad debit.or krdit kad.
-pastikan wang diasingkan ke beberapa tempat kerana pencopet adalah profesional di paris. mereka sangat licik dan selamba serta rasa x bersalah seluk beg orang.
-utk pertama kali ke.paris metro.dan busnya memg mengkonfiuskan so baca map dengan betul dan pastikan tempat yg nak dilawati sebab masa mencemburui anda.

-makanan halal ada di sekitar paris cuma kena pandai cari. if x optionnya mcd fish burger or subway tuna atau vege.
-pilih hotel atau motel ikut budjet anda. kerana jika nak jimat pilib yg murah dan selesa. tgk review yer. Boleh booking hotel di booking.com atau agoda.com

oklah itu sahaja tipsnya.

Update (23 Sept 2014)
tempat shopping yg pqling popular ialah di champ elysee dan rue d honore. kt sini  leh jumpa byk butik mewah..dan harganye murah skit dr harga di mlysia..sgt berbaloi..dan jgn lupa minta tax free form n resit..nnti leh claim di aiport. dapt wang lagi.
hehe...
mcm sy x dpt sebb sy dok di europe..hnya utk tourist.
satu lg tmpt shopping best da  bukk ahad ialah la valle village...naik train
.turun di satu stop sblm paris disnyland. murah..dan jgn lupa ke tourist info..isi borg..dpt 10% extra diskaun
dan tax leh minta kt sini juga
hard rock cafe snng je nak cr

duit better bwak kad krdit...nak makan bwk cash..dan brrhati hati sbb penyelok saku dn perompak aim org malaysia sbb diog tahu org malaysia byk wang..hehehe
dah ramai yg kene siap cekak muka dan tarik beg lagi


selamat berjalan jalan dan menikmati.indahnya ciptaan allah.

cheers,
Zia anis

Wednesday, April 17, 2013

Foodography in Spain April 2013

Assalamualaikum,

Seperti dijanjikan...terimalah :














Cheers,
Zia Anis

Seribu Bintang - Alleycats

Indah sungguh lirik lagu ini dan merdu melodinya...

Seribu Bintang - Alleycats

Ingin kupergi jauh darimu
Agar kukenal erti rindu ini
Ingin aku menyelami jiwamu
Agar kukenal dirimu kasih

Korus
Ingin aku membenci dirimu
Tapi kebencian tiada padaku
Walau apa yang kau sangkakan
Aku tetap cinta padamu

Telah lama kuhidup melara
Telah kugagal dalam bercinta
Kini kau datang dengan seribu bintang
Bintang yang dulu sembunyi
Bintang yang tiada bererti

Kalau kau sudi menyentuhi hatiku
Aku kan selalu dekat padaku
Tapi jangan kau hanya cuba
Untuk mempermainkan cintaku


Yakinlah..."A maybe does not fall in love"..tagline satu iklan di Jerman...
*tiada kaitan dengan sesiapa...
 
Cheers,
Zia Anis


Tuesday, April 16, 2013

Jalan-jalan ke Malaga Sepanyol (Spain)

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sudah habis pasal Barcelona, sekarang saya sambung mengenai Malaga Spain..kenapa Malaga? Malaga telah dipilih oleh ahli grup trip kami memandangkan harga tiketnya murah dan ada flight terus pulang ke Jerman melalui airport  Leipzig..jauhnya dari my place...dalam 7jam...

30/3/2013
Kami menaiki flight dari Aeroport di Barcelona jam 6.00 pagi dan flight juga penuh..ramainya nak pergi tempat nih...dan setelah 2 jam lebih tibalah di Airport Malaga jam 8.++ kemudian kami menaiki bas ke apartmen yang disewa..dan sampai stesen bas..mulalah menapak mencari apatment ni..rupanya jauh juga ke dalam..dan dideretan bangunan dan terpaksa berjalan hampir sejam ...dengan beg berat...huhuh..dalam hati kenapalah aku datang sini..macam tak best jer...dan tibalah di aparment tersebut Carmen tuan punya apartmen suda menunggu dan memberikan kami kunci dan dapor lengkap makanan untuk masak2 ala-ala mat salleh...dan beliau tinggalkan henpon utk memudahkan menghubungi beliau anytime..bagus kan..org spain memang baik...

Setelah berehat mandi dan tidor sekejap sebab malamnya tak tidor kan..so kami keluar di tengahari sabtu dan makan kebab di sebuah restoran istanbul...sedaplah jugak...dan berjalanlah kami ke deretan kedai Malaga..rupanya rumah kami ini dekat aja dengan shopping street yang famous di Malaga,...dan hari ini sabtu so esok kedai tutup..so harinilah nak shopping..dan nampaknya trip kami berbaloi sebab Malaga memang tempat shopping...terutama pakaian...murah dan Made in Italy..apalagi kami serbu BUtik Elisa..borong sakan sebab murah harga jaket hanya e35...baju dress e15...wah sungguh best.dan design pon lawa...kemudian kami berjalan-jalan ke street ni..dan ramai pelancong...semua menikmati summer dan menikmati ais krim..kopi..dan dll...enjoy the summer weather lah kan..

kemudian kami ke atas bukit..dan dari bukit ini dapat lihat Malaga lautan biru..serta stadium orang main lembu...apa ek dia panggil oh Matador..ala yang guna kain pink (bukan merah yer)...kami tak pi tgk pon..sebab suntuk..dan disini juga terkenal dengan tarian Flamingo..ala ala pusing kain...gitu..

Bandar Malaga

Kubu 

Dataran Malaga

Bandar Malaga...hijau cantik

Stadium Matador 


Images-credit to Miss Il**


Dan bila menjelang malam..kami menikmati makan malam seafood...da tambahan lamm..daripada kedai kebab bersebelahan... dan di Malaga..banyak kedai seafood..dankami singgah kedai yang paling ramai orang...apalagi makan dengan kenyang....udang, sotong, ikan bilis paling saya suka..digoreng garing dengan tepong dan dimakan dengan lemon...huh sedap sangat...alhamdulilah...dalam sepinggan euro 7...berbaloi kan...

kemudian berjalan lah pulang kami..singgah plak di kedai nachos..taco bell ke apa...lupa plak...then malam tu balik rumah masak spegeti tuna..untuk makan breakfast esoknya..

31/3/2013
Pagi pagi dah bersiap untuk tour Malaga...dan kami berlari catch bus hop on hop off Malaga sebab ianya setiap sejam kot..so kena cepat..lepas beli tiket untuk sehari..dalam 17 euro..murah daripada diBarcelona..maka naiklah kami bus yang best nih..dan mestilah dok atas kan..angin sepoi bahasa...kami round satu Malaga..taklah besar sangat..bandarnya kecil sahaja...dan kami ke puncak Bukit..nak naik banyak rumah mewah di kaki hingga atas bukit...dan semuanya berwarna-warni..cantik dan bersih..dan tibalah kami di puncak bukit dan ada istana lama aka kubu lama...nak masuk bayar 60sen..murah kan...(rege students)...dan kat sini ada restoran dan toilet free...kat sini pemandangan cantik nampak laut membiru...setelah 2 jam disini kami naik bas dan kembali ke bandar Malaga dan naik plak bas kecik dan hanya kami berlima aja..so enjoy the ride round bandar Malaga guna route lain plak..then after that kami ke pantai Malagueta dan menikmati makan tengahari dan minum petang di Venus restoran tepi pantai dan dapat layanan best dari tuan kedai..peramah dan masakan pon sedap..lama gak kami dikedai tersebut kerana hujan dan wifi free...
kemudian kami berjalan ke Dock Malagueta dan banyak kedai buka even hari ahad...apalagi sambung windows shopping...hehhehehe...dan pemandangan kat sini lawa..bersih dan ramai manusia...semua dok enjoy the sun and enjoy the food...

dan disebelah petang makan aiskrim..pastu lapar lagi..smbung makan seafood lagi..hehhehehe....memang tak nak lepaskan peluang..sebab esok dah nak balik ke Jerman...we will miss Spain..

1/4/2014
April Fool..no lah..kami book 2 teksi dan terus ke airport jam 5 pagi...dalam 20 minit sampai airport dan terus check-in ...dan selamat tiba di Leipzig Airport jam 8.30 lebih..pilot rempit 15 minit awal sampai..dan paling best Leipzig bersalji...sedangkan kami berpanas di SPain..see we skip the snow hehhehe......
dan kami bertolak ke GÖttingen..tidor sana semalam dan esoknya saya pulang ke kampung Saarbrucken ku ini..

Kesimpulannya:
Malaga is nice for Food and SHopping..murah dan berkualiti...

Selamat melancong dan menikmati keindahan ciptaan ILahi yang tiada tandingannya..
Nantikan part "Foodography in Spain"...

CHeers,
ZIa Anis

Monday, April 15, 2013

Ayam Goreng Kunyit

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pos kali ini saya akan kongsikan resepi mudah dan cepat serta sedap iaitu Ayam Goreng Kunyit.

Bahan-bahannya:
Setengah biji bawang besar
8 Biji kacang buncis dihiris
2 ulas bawang putih
setengah biji tomato
Setengah biji lada benggala merah
Sebiji cili merah
Sedikit bunga kobis
Sedikit carrot dihiris nipis
2 sudu minyak zaiton

Cara menggoreng sayur...
Tumis bawang putih, seketika..kemudian masukkan bahan-bahan lain..perasakan dengan garam dan madu...kemudian masukkan ayam yang digoreng tadi..dan siap...


Bahan untuk ayam..
sekeping dada ayam
Sedikit garam
sedikit serbuk kunyit
Digaul bersama, diperap seketika dan goreng sehingga garing..toskan minyak dan gaulkan bersama sayur yang digoreng seperti di atas...dah siap..


Haslinya..wallah..alhamdulilah sedap...



Berasap-asap lagi...

Selamat mencuba

Cheers,
Zia Anis

Jalan-jalan ke Barcelona, Sepanyol

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pos kali ini saya akan berkongsi pengalaman saya bercuti ke sebuah negara di Europe. Saya amat berharap pos ini dapat membantu anda pembaca membuat persediaan sebelum ke luar negara, kerana setiap kali ingin travel saya akan search and blogwalking untuk mengutip sebanyak mana maklumat dan tips daripada blog orang lain sebelum look and see sendiri kan. Anda macamana?

Alhamdulilah pada cuti Easter yang lalu saya telah diberikan kesempatan Allah untuk menjejakkan kaki ke Bumi Andalusia iaitu Sepanyol atau dikenali juga sebagai Spain, Espana ataupun Spanien dalam bahasa Jerman.

Percutian saya bermula pada 26 March 2013 iaitu saya bertolak ke rumah kawan iaitu Su di Göttingen iaitu yang mengambil masa 5 jam menaiki train dengan 1 kali transit iaitu di Fankfurt Am Main. Setelah bermalam di rumah kawan tersebut, kami memulakan perjalanan...

27/3/2013

Perjalanan saya bermula apabila bangun jam 3 pagi, bersiap dan tepat jam 4 teksi tiba dan kami ke stesen keretapi Gottingen dan solat subuh disana sebelum menaiki train ke Hanover jam 5.05 pagi. Saya dan 4 lagi kawan bertemu cukup 5 orang di dalam train ke bremen.

Tiba di Bremen Airport, dan check in 2 luggage n beratur untuk securiti yg byk prosedur iaitu kene bukak but dan hand luggage kene kurang 10kg dan kene saiz yg betul2 ikut saiz diorg...punyalah saya berdoa agar lepas kerana handluggage saya nampak gemuk dan besar....alhamdulilah lepas...then kami menaiki pesawat ryan air ke Girona barcelona yang memakan masa 2 jam lebih.Flight memang penuh...

Tiba di Girona, kami beratur membeli tiket sehala ke bandar Barcelona. Dan kami pun naiklah bas ke Barcelona yang mengambil masa almost 1 jam. Tiba di terminal bas, kami membeli tiket T-10 iaitu tiket yang boleh digunakan untuk menaiki bas dan metro (underground train) sebanyak 10 kali..harganya 9.++ euro. Kemudian kami mencari cari jalan ke apartment 3 bilik yang disewa...lepas naik bas dan train..tibalah di aparment, pekerja apartment sudah menunggu...kemudian beliau menerangkan mengenai apartmen tersebut dan cara nak guna semua brgan dalam rumah, beliau beredar setelah deposit dan bayaran apartmen selesai...
kemudian kami berehat, mandi dan solat...lepas maghrib...bermula lah kami berjalan kaki di seluruh bandar barcelona mencari restoran halal...akhirnya jumpa dengan restoran pakistan..makan kebab...oklah harganya walaupun harga makanan di Jerman lebih murah berbanding di Spain...kemudian kami balik apartmen dan rest...tomorrow the real journey begin...

Apartmen kami..

Pemandangan dari apartmen kami..


28/3/2013
Selepas sarapan maggi dan telur goreng masak separuh... aka telor goyang....kami keluar rumah menuju ke Familia Sagrada iaitu sebuah gereja yang dipenuhi unsur arcitecture yang mengagumkan dan sentiasa dibina hingga sekarang dan selamanya (never ending construction)....sebab tempat ini kene pi awal jika tak beratur nak masuk punyalah panjang...sampai 1 km. so kami yang terawal...pukul 9 gate dibuka...dan kami sentiasa gunakan student cards..sebab nak dapat rege students...so lepas membayar tiket kami menaiki menara ke tingkat 9 kot...tapi tinggi sangat menggunakan lif..dan ambik gmbar dan turun guna tangga...awas tangga dia memang gayat, sempit, kecil dan pening kepala sebab bentuk squirl....huhu pemandangan dari sini memang cantik..boleh nampak barcelona...

kemudian kami membeli tiket hop on hop off berharga 34 euro untuk 2 hari..tapi bg saya 1 hari pon memadai jika anda jenis yang tak ambil masa lama utk setiap tempat....sehari euro26...dan kami ke Casa Mila...tapi beratur panjang..kemudian kami ke Casa Battlo...beratur x panjang sangat..so masukler sini..oklah jugak...tapi yang tak suka muzium sgt macam saya a  bit boring...hehhehe...
Casa Mila

Casa Battlo


dan disini terdapat deretan butik mewah seperti LV, Jimmy Choo..Burberry, dan dll...kami tak masuk pon..lihat dari luar..sebba tak berniat nak shopping pon...

Kemudian kami naik lagi bus tersebut round satu barcelona city...Lunch kami ialah subway vege....kemudian kami berjalan-jalan sekitar sity sehinggalah ke petang...dan singgah beli souvenir iaitu fridge magnet 2.5 euro sebiji...any saiz...petang kami pulang ke rumah solat jamak, dan malam keluar semula mencari makanan dinner. Kami mencari dinner yang berkaitan spain..mestilah paeella...

dan restoran ni memang superb...layanan best, harga murah, makanan sedap dan Mr. JO dari Pakistan ramah melayan kami...alhamdulilah dapat juga merasa paella dan seafood segar sebab di Jerman tak ada yang segar..semua frozen...

29/3/2013
Kami keluar awal pagi untuk menaiki bas hop on hop off sebab ada beberapa tempat belum di cover..naik bas ni tersangatlah enjoy especially dok atas...angin sepoi bahasa..sambil jalan, sambil tengok orang dan shoot photo. Dan pagi tersebut kami ke kabel car di puncak bukit untuk melihat keindahan bandar Barcelona...selepas membeli tiket dan beratur kami naik cable car sehala berharga Euro7. Masyaallah sangat cantik pemandangan dari cable car..dan seoronok sampai tak nak turun...best naik cable car nih..lagipun ianya sekejap sangat tak puas...kemudian kami mendaki bukit ke castle di puncak bukit..nak masuk castle...free...so apalagi...bila dah berjalan mesti letih..terus kami menikmati makan tengahari di sebuah restoran di dalam castle tersebut yang berharga Euro 12 seorang termasuk sejenis lauk or paella, sejenis minuman dan dessert yang sedap..alhamdulilah...Dan disini akan ditemui peniaga "haram" dari bangladesh yang menjual fridge magnet murah..so beli dengan depa ya..hahhaha

kemudian kami menaiki roof top istana tersebut..wah pemnadangan memang menakjubkan kerana ianya berlatar belakang laut membiru..so apalagi ambik gambar lompat dan lompat..sampai habis bateri kamera..dah ler charger tak bawak..alhamdulilah kamera phone ada..plus charger pon ada..kemudian kami berjalan turun bukit menaiki bas...dan kali ini kami hanya menikmati pemandangan daripada bas...melihat pantai dan perlabuhan sekitar Barcelona..kemudian kami singgah hampir sejam lebih di Camp D Nou iaitu stadium untuk perlawanan bola sepak FCBarcelona..peminat bola sepak dari serata dunia datang ke sini untuk menonton, melawat mahupun membeli cenderamata official FCB. Dan jangan terkejut harga merchandise di sini agak murah dan berpatutan berbanding FCB Official di bandar Barcelona..so beli kat sini yer....dan kat sini ada jejaka Indonesia tegor..maybe dia ingat kami indonesia...hahhaha....sbb bertudung kan...ramai sungguh orang kat sini....kemudian kami naik semula bas hop on hop off dan berjalan kembali sebelum pulang ke rumah untuk solat jamak dan berehat...

oh..sebelum pulang kami mencari-cari kedai yang famous di Barcelona dengan Churros atau spanish Donut..saya memang suka donut ini sebab rangup, dan tak seperti normal donut sejak di Australia dulu..famous jugak di Victoria Market...dan sampai nak give up..sebab banyak deretan kedai dan akhirnya jumpa...orang punyalah ramai sampai kene tunggu turn nak minum kopi dan churros di situ..so kami bungkus sahaja..harganya euro1.60 untuk 5 keping churros...sedap..maybe lebih sedap di makan di kedai  kot...

Pada sebelah malam kami  tidak keluar lagi..dan hanya menikmati churros dan fruits sahaja sebagai dinner sebab malam ni pepagi jam 3.oo nak naik bas ke Aeroport untuk ke Malaga plak...so tamatlah sudah cerita tentang Barcelona...Sebagai kesimpulannya:
 Barcelona memang best..orang-orangnya ramah, tidak muka stress..dan lebih santai....
 -Makanan di Barcelona..memang sedap, enak dan segar..harga? ok sangat...untuk yang dah tak jumpa seafood segar lama mcam kami kan..
-Sediakan wang secukupnya dan simpan di tempat yang paling selamat di badan..sebab Barcelona juga terkenal sebagai tempat pickpocket yang cekap di dunia..berhati-hati..
-Dan kesemua bangunan di Barcelona ada identiti sendiri iaitu berbalkoni..bersih dan tidak dibenarkan menjemur kain..hanya pokok bunga dibenarkan di balkoni...
-Disini juga ramai pekerja asing..tidak seperti di Jerman..jarang jumpa orang asing..ada tapi tak banyak..








Apa yang boleh saya katakan...Spain memang best......5 Bintang...*****
Sampai sini sahaja...

Cheers,
ZiA Anis

*En. Ham, saya tidak sempat ke Arch de Triumf...hehhe....
Update: Saya memang suka Barcelona especially in summer..sebb best, cantik, bersih, orangnya baik2 dan makanan best...(seafood and Paella). 

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...