Tuesday, January 19, 2016

Jalan-jalan ke Milan, Itali

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Saya sambung catatan perjalanan kami ke Milan pula yer.

Milan juga dikenali dengan nama Milano di Italy/Italia. Terkenal sebagai jolokan Kota Fesyen Dunia dan tak dapat disangkal lagi....sesuai.
Kami berada di Milan selama 5 hari 4 malam..selepas bermalam dan makan angin di Cinque Terre , kami tiba di Train Station Milano Central dan berjalan kaki ke hotel dengan berpandukan map ditangan. Tengah malam dan kesejukkan. Beg plak berat, awatlah beg ni berat ek...padahal x smpai 15 kg timbang tadi kat airport, huhuhu. Jalan punya jalan sejam lebih tak jumpa, masuk hotel yng tepi jalan, tanya dia tunjuk kan jalan kat map...pstu tetiba nampak teksi, sebab dah letih berjalan dan nak dekat kol 11 malam, sebb registration sampai 11 malam jer...kami ambil teksi, euro8.50 tambang, dan kami bagi tips terus pkcik driver senym dan tanya dari negara mana...see how small amount can make others happy.....lepas register masuk bilik dan rehat.
kami booked hotel/apartmen lengkap dengan small kitchen. Yang best hotel tu ada kelengkapan memasak, dapur, fridge dan sediakan sabun dan span basuh pinggan sekali. Hotel ni agak jauh dari bandar Milan, tapi dah nak yang affordable, so memang kene naik train underground dan jalan kaki 15 minit baru sampai hotel, dan saya pilih hotel ni sebab review kat trip advisor 8. ++ , so berbaloi, staf pon baik-baik.

Duomo
Esoknya kami naik underground menuju ke Duomo iaitu tempat yang dikenali sebagai Fashion Street.
Sesampai je orang dah ramai, kat sini kitaorg feed the birds, awas ada foreigner offer bertih jagung...jangan ambil sebab memula kata free...pastu nak suh jugak kita bayar.
Burung2 kat situ jinak...saya bagi chipsmore tak nak...nak bertih jagung juga...

Yang ni adalah bangunan lama Duomo , dalam nya terdapat famous brand macam LV, Prada, Tods dan cafe mewah. Kita ambil gambar je lh ek.

Dah tu sambung berjalan. Sambil malas dah bukak map....suka hatilah berjalan sampai mana.... Lepk jap minum kopi sebab sebenarnya nak guna tandas. Tapi kopi kat Italy semua sedap...tu yang kat sini tak banyak jenama star***** , sebab nak memartabatkan jenama kopi sendiri.
Sebelah malam kami kembali ke Duomo..wah aktiviti shopping rancak juga di waktu malam..pelbagai jenama ada disini..cuma sediakan duit sahaja..kalau tak jenuh pitih kita jamu mata sahaja...

Pintu masuk ke High end Designer Boutique Milan

Milan Cathedral
Catheral yang tersohor di Milan, terletak dekat dengan Undeground Duomo train station.
Lepas tu bergambar plak dengan Cathedral yang mashyur ni. Orang punya lah ramai....

Ramai orang....

AC Milan, InterMilan (San Siro Stadium)
Peminat sukan bola sepak mesti suka dan teruja kan nak ke sini...dan memang sangat awesome stadium ni..kat luaq nampak macam biasa..apa ni kan..tapi kat dalam sangat cantik. Ada tour untuk round stadium..dalam 18 euro per person rasanya..saya tak masuk cuma jenguk dari cermin kaca, dari Merchandise Shop. Nak ke sini boleh naik underground M5 dan berhenti di last stop..dan berjalan dalam 5 minit..dah nampak stadium ini.
Kat merchandise shop ada macam2 souvenir...harga pon boleh tahan mahal...ini adalah kunjungan saya ke 2 ke stadium bola sepak selepas FC Barcelona. Selepas membeli shawls AC dan Intermilan serta T-shirt AC MIlan, kami balik semula ke city menuju Isola.

AC Milan dan Inter Milan merchandise shop
               Pemandangan dari luar stadium San Siro AC Milan
                                          stadium San Siro AC Milan

Isola Street Art
Kat sini banyak street art....yang dilukis di dinding stesen keretapi Isola ke Garibaldi Station. Memang cantik lukisannya. so ambil gambarlah kami berdua disini....
nak cari tempat ni punyalah susah, siap tanya orang yang penting cari Isola Train stesen near Garibaldi Station...senang aja rupanya. wajib pergi k.

Kawasan perumahan Elit di Milan
                                         Pasar Pagi Isola Milan...best

Isola Tuesday Market
Ni sngat best, sebab ada jual barang murah2..sebab kat milan..semua barang branded dan mahai2..so ni option untuk shopping barang murah..ala-ala pasar pagi...semua ada..daripada sayur, pakaian, kasut dan handbag..tapi kasut paling win..sebab kasut kulit made in italy hanya 15 euro..sempat sambar 2 psang..tu pun sebab diorg dah pack nak balik..kalau tak 10 pasang kitaorang beli..fuhhhh...sangat recommended u all pergi sini.

Milan Outlet
Kat Milan terdapat 4 outlet...kepada peminat barangan branded..bolehlah join trip ke Outlet dan book seat bus kesana..sebab ada shutle ke sana..kami tak pergi pon sebab dah menyopping di pasar pagi Isola dan Venice..hehhehe

Info lain:

Public Transport
Saya bagi 4.5 bintang untuk perkhidmatan pengangkutan awam di Itali..sangat efisen dan banyak..so takder sangkut..kalau sangkut ada option lain. trainnya juga bersih dan tepat masa juga..

Makanan Halal
Banyak juga restoran halal di Milan...terutamanya kebab dan makanan arab, turkish dan lebanese..dan pilihan pasta seafood dan pizza juga boleh dimakan..dan boleh request tanpa wine juga.
so tiada masalah bab makan..cuma kalau nak jimat, kene compare harga lah skit...yang jauh dari city centre lebih murah dan jimat.
Hari pertama kami makan di restoran Turki dekat dengan stesen keretapi Milano Central. Hari kedua kami makan di restoran Turki yang jauh skit, kena berjalan dan naik tram..sedap, dan berbaloi. Halal.

ok tu saja dulu...nanti saya update lagi.

Cheers,
Zia Anis

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...