Saturday, January 2, 2016

Jalan-jalan ke Cinque Terre Italy

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Pada cuti krismas yang lalu, saya berkesempatan ke Italy. Pada mulanya nak ke Scotland tetapi memandang tiket murah hanyalah pada 28 hingga 1 jan 2016 dan biasanya pada awal tahun perkhidmatan pengangkutan awam x beroperasi... Kang tak pasal2 kene ambil teksi ke airport. Jadi ke Italy lah kita. Trip kami berdua sahaja. Setelah membeli tiket flight GermanWings dan juga booked hotel di Booking.com dan membeli tiket train untuk perjalanan dalam italy di trenitalia.com maka tibalah hari yang ditunggu.

Oh lupa, kalau naik germanWings dioarang ada pakej sekali train tiket ke airport walau dimana anda start or begin...bayar 66euro return.

Pada malam 23 disember Saya mengambil train dari rumah menuju ke Dusseldorf Airport...dan tiba di Dussedorf AIrport train stesen jam 2.04 pagi. Tak boleh ke airport sebab skytrain hanya beroperasi jam 3.45 pagi . So terpaksalah duduk disitu yang agak sejuk dan tak ramai orang...

Jam 3.45 skytrain bukak, naik dan ke Dusseldorf Airport. Kawan saya Aniq plak bgtau train dia x dapat smpai awal...so maknanya kami akan terlepas flight jam 7 pagi... Jadi kelam kabut saya online nak membeli tiket baru jam 10.25 pagi. Sebab kalu saya pi sorg kang tak pasal pasal makan angin sorang2..huhu tiket plak mahal dari yang sepatutnya...dugaan oh dugaan. Tapi takper mungkin ada rahmatNya.

Kami tiba di Milan Malpensa Aiport jam 12 tghari..dan kami juga terlepas train ke RIomaggiore Cinque terre yang berjadual 12.30 dari Milano Central...😰
Kemudian selepas solat kami membeli tiket return bas ke Milano Central iaitu 14euro. Perjalanan mengambil masa sejam ke Milano Central. Sampai kat sana kami ke sana kemari nak beli tiket ke Riomaggiore...sebab kena check in before 5pm... Cuba call hotel tak berangkatlah plak. So cuba2 membeli tiket di mesin dan juga di kaunter tiket...tapi kat sini banyak ulat tiket dan juga agen tiket yang mengambil upah 3euro extra utk setiap tiket. Kalau ulat tiket plak kene bayar kat diorang tips. Takut sungguh pak itam ni...datang dekat2. Tapi alhamdulilah sempat ambil train ke Geneva, Geneva ke Lavento dan Lavento ke Rioamggiore. Sampai Rio dah lewat iaitu 7pm... Alhamdulillah tuan hotel tinggalkan notes dan kunci depan pejabatnya. So dapatlh masuk bilik dengan jayanya. Esoknya krismas...so smeua nak bercuti dah.
So malam tu kami makanbekal yang saya bawak dan keluar sekejap ambil angin Rio yang damai dan cantik.
Dan saya sebenarnya tak menyangka yang Rio Cinque Terre boleh sampai dengan train sahaja.   Dan ianya masuk wishlist saya tahun 2013. Alhamdulillah tercapai. Saya ingat kene naik bot or ferry sebab nampak tepi pantai.

Di Cinque Terre ini ada beberapa kawasan iaitu RIomaggiore,Manarola, Monterosso dan Lovento. Daerah persisir pantai yang banyak bangunan berwarna warni dan tirus serta bercerun. Kalau musim summer wineyards akan penuh dengan anggur.

Riomaggiore:

Cinque Terre-Riomaggiore

Monterosso Beach:

Bercanda, berbaring dipasir dibawah langit Ilahi di Monterosso Beach

Esoknya jam 10 pagi kami berdua meneroka Rio dan juga Monterosso. Kami bermula dari atas cerun, so takde lah letih nak menapak naik ke atas. Kami melalui rumah-rumah dan hotel dan motel kat sini. Sambil ambil gambar. Pemandangan tak leh cita memang sangat cantik. Kalau datang honeymoon memang pergh sesuai sebab tak der orang nak kacau, tenang dan udara pon bersih. Kalau summer lagi ramai orang. Lepas puah ambik gambar, makan tengahari dan solat di restorenkat sini. Harga oklah standard dengan servis tax termasuk dlm harga menu. Tambah 10%. Kami makan spageti seafood. Sedaplah juga.

Kemudian nak ke Monterosso plak.ambil train dalam 15 minutes... Kat sini tepi pantai tapi berpasir dan summer ramai org mandi manda...winter siapa nak mandi sejuk oooi.
So rileks lah kat sini smabil baring tepi pantai 2 jam.
Lepas tu balik ke hotel, ambil barang dan ke banhof. Tetiba ada sorang wanita indonesia tegur saya...katanya kamu ya yang aku jumpa di Frankfurt... Ya saya ingat beliau kerana saya tegor di Frankfurt Book Fair last October..dan beliau memang ingat saya. What a small world. Glamor kejap. Dia datang bercuti bersama suaminya warga Swiss. Ambil gambar bersama terus ke Banhoff. Caio Cinque Terre for the nice holiday. You all should go there...more nearer from Pisa than Milano Centrale.

Dan hotel yang duduk pon best walaupun x berjumpa ownernya. Dan hotel ni dapat good review daripada customers...patut pon best bilik best. Ada tv, internet, free coffee and biscuits and cakes. Dan di Italy ada city tax..3Euro per night.

So my wishlist checked for Cinque Terre.

Cheers
Zia Anis

1. Bila lh nk sampai italy ni.
    Hi hi hi.
    Anis bila hbs phd?

2. Insyaallah ada rezeki smpailah tu. Saya maybe pertengahan tahun atau hujung tahun habis phd. Doa doakanlah yer nnhas.

1. Insya Allah... moga hbs dgn cemerlang.
      Nnt mngajar d mn?

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...