Monday, January 11, 2016

Jalan-jalan ke Lake Como Italy

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
jom sambung trip ...

Perancangan nak ke Lake como memang termasuk dalam plan dari awal. Saya dan Aniq ada baca reviews dan juga google mengenai Lake Como, ada yang kata tak best masa winter dan lain-lain. Tapi kami nekad juga nak pergi sebab alang-alang dah datang dan tak jauh daripada Milan...moh ler kita ke sana.

Jadi kami beli tiket online dan tak mahal pon hanya Euro6.70 sehala daripada Milano Central ke Varenna Esino dan mengambil masa satu jam lebih.
Kami ambil train jam 8.20 pagi, tiba hampir 9.50 dan berjalan nak beli tiket feri ke Bellagio. Lake como ini mempunyai beberapa daerah iaitu Bellagio, Mannagio dan .... Dan anda boleh menaiki feri untuk ke tempat tersebut.. Nak bawa kereta naik feri pon boleh. Tiket kami return 9.50. So nak isi masa smbil tunggu next train... Yang tak berapa kerap sebab hari ahad dan masih mood cuti krismas, kami singgah minum kopi dan hot chocolate dulu kat sini...

Memang 5 bintang untuk kopi dan hot chocolate nya. Dibuat dengan kasih sayang gitu...hehehhe


Jam 10.25 feri tiba, jom kita naik feri. Pemandangan sangat cantik kerana dikelilingi oleh tasik yang luas dan juga gunung ganang. Asyik tengok. Dalam 20 minit perjalanan kami tiba di Bellagio. Sunyi jer sebab ahad, tapi ada restoran dan kedai bukak juga walaupun tak banyak. Mungkin hari biasa lebih happening.

So macam biasa ambil gambar, bergambar, selfie dan sebagainya. Sambil mendaki..banyak kedai dan restoran terletak di kawasan berbukit. Dan kami juga sempat ke satu kawasan macam anjung tepi tasik. Sambil makan bekal, roti dan salami. Buat alas perut. Dah penat berjalan, nak cari fridge magnet...tapi takder yang menarik...so tak beli lah.

Leps tu nak balik dah... Ke jeti...tunggu punya tunggu feri tak der...so sambung lagi berfoto. Rupanya feri jam 3 petang baru datang. So kami pi makan dulu. Dan ambil feri ke Varenna Esino plak. Solat kejap dan sesambil tunggu train tiba, minum kopi.... Sebab kat luar memang sejuk.
Leps tu naik train...semua ketiduran, ich bin muder. Keletihan.

Bagi saya Lake Como pergi dalam 4-5 jam pon dah memadai untuk pusing satu kawasan seperti Bellagio. Banyak rumah peranginan private..umah orang kaya-kaya termasulah rumah inap pelakon Hollywood juga.Selepas berlama2 di Lake Como, jomlah pulang naik feri dan naik train kembali ke Milan. Hehhehehe tapi sangat berbaloi sebab tiket murah dan pemandangan menarik.


Kami sempat singgah kat restoran yang beliau singgah... 

Ni pemandangan kalau summer....credit to google.


Ini adalah my best shot...sangat cantik kombinasi feri, bunga, bangunan dan air tasik bergelora dek feri....Subhanallah



Ok next entry pasal Milan, kota Fesyen Dunia.

Cheers,
Zia Anis

1 comment:

  1. omg at last jumpa entry about lake como from a malaysian. ada lagi tak itinerary trip ke italy..boleh email kan ke saya ? :)

    ReplyDelete

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...