Monday, January 4, 2016

Jalan-jalan ke Venice Italy

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ini adalah entri sambungan trip ke Italy iaitu hari ke 3, saya dan Aniq ke Venice. Kami bertolak awal pagi dari hotel iaitu jam 7 pagi sebab nak kejar train daripada Milano Centrale jam 8 pagi. Yang nak beli tiket boleh beli online di trentalia.com

Tiket saya sudah beli online, dan dapat diskaun sebab travel 26 disember, beli satu percuma satu. Perjalanan mengambil masa 2 jam lebih. Dalam train kami makan bekal iaitu maggi...hahhaha. Mat salleh italy tengok2 apa yang kami makan...sebab kat Germany adalah normal makan dalam train siap ada bawak lapik2 makan macam kat restoran ada bernapkin semua...kat sini orang nampak janggal kitaorang makan. Lagipun kat italy banyak cafe...sana sini cafe.

Sampai kat Venice /venizia train station pi toilet dulu bayar 1 euro. Semua beratur nak pi toilet sebab sejuk dengan cuaca mendung dan foggy. Lepas tu bermulalah perjalanan dan penerokaan kami di Venizia
menyusuri sungai dan jalan jalan kecil di antara celah celah bangunan. Orang sangat ramai...dan ramai pelancong asing juga. Kedai makan, kedai leather, kedai handbag, kedai souvenirs di sana sini...semua menawarkan harga istimewa. Kat sini fridge magnet boleh dapat 1 biji 75 sen atau 70sen jer. So apalagi borong. Jangan tak borong. Poskad pon boleh dapat 20 sen sekeping. Lawo plak tu. Kedai handbag memang sangat bermagnet tinggi suh kami singgah. Sempatlah sambar 4 buah handbag...leather made in italy. huhuhu

Di jalur sungainya ada gondola yang menawarkan harga Euro80 setiap trip satu gondola. Nak privasi naik berdua... Huhu. Saya tengok ajalah. Nanti mai lagi leh naik gondola...sebab duit pon x berapa nak menggunung.
Cuaca ok dah menjelang tengahari minum kopi kejap kafe halal. Terjumpa orang malaysia borak jap. Pastu sambung berjalan lagi. Tengah berjalan jalan jumpa plak Hard Rock shop, Aniq singgah beli t shirt. Saya tengok2 jer, ada a few malaysian jugak kat sini, shopping hard rock. Tak termasuk dalam list nak singgah, dah terjumpa rezekilah kan.
Dah petang, lapar plak singgah makan kedai yang kata halal... Mahal giler dia caj kami. Say no to this restaurant. Tips nak makan cari yang ada sign Trip Advisor dan harga memang terpapar jelas. Bukan main timbang2 gram... Fuh fuh letih nak bayar.

Leps tu singgah plak beli baju T shirt. Sehelai 8 euro kat kiosk2 dekat2 stesen train. Lepas tu singgah plak kafe halal tadi makan aiskrim sebab sejuk kat luar dan train ke Milan lambat lagi. So nak kill the time makan aiskrim.
Leps tu kembali ke stesen train sambil lepk tak tahu nak buat apa.
Anyway Venice memang best. Lagi best maybe in summer. Shoopping best dan makanan halal pon ada. Tapi kemungkinan sesat amat tinggi. So kena tanya orang macamana nak balik ke train station. Sebab jalan semua nampak sama. Dan kat sini banyak tangga...yang bawak stroller kena angkat angkut lah skit. Even ada porter berlesen kat sini yang jadi tukang angkut beg ke hotel tepi sungai.

Ok next entry Lake Como plak.
Semoga entry ni bermanfaat untuk yang nak travel ke Italy.

Cheers
Zia anis

1. Waaaa... nk handbag... nak nak..
    Mesti murah kn... afta krismas...

Psssttt bodek nk fm ngn poskad. Hihihi...

Xde lh gurau je

2. Sepanjang kt sana... dah habis pusing europe x?

3. boleh-boleh nanti balik Malaysia boleh lah jumpa dan kasik fridge magnet dan poskad.

4. dah 17 negara saya pusing, termasuk Malaysia...Malaysia is the Best.

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...