Friday, January 24, 2014

Pemergian yang Dirindui Selamanya

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hari ini genap 40 hari bonda tercinta telah pergi menghadap Yang Ilahi....terasa berat dan lelah dengan pemergian beliau yang secara mengejut dan tanpa pesan. Tapi saya redha kerana suatu masa nanti saya, anda semua juga akan dijemput untuk pulang tanpa kita tahu tarikh, masa dan tempatnya...

Tanggal 14. Disember 2014, bonda telah menghembuskan nafasnya yang terakhir di Unit Kecemasan Hospital Kota Bharu, yang ditemani abang dan kakak ipar saya dan beberapa doktor lain. Ketika itu masih terngiang ngiang di ingatan, di telinga dan otak, jam 4.00 pagi waktu London (saya berada di rumah teman di Oxford University) kakak saya menelefon dan memberitahu yang bonda di masukkan ke unit kecemasan HKB...dan seminit kemudian beliau telefon lagi dan memberitahu mak sudah tiada...saya yang dalam keadaan itu tidak dapat memproses dan menghadam perkataan-perkataan tersebut, lalu bertanya kenapa????pastu lagu mana???? Sebenarnya hati tidak dapat menerima keadaan dan berita tersebut....lalu saya buka jendela bilik untuk menghirup udara segar pagi dan memujuk hati menerima berita tersebut. Dan kemudian saya mengejutkan kawan saya K.ida dan Dekmah..dan memberitahu hal tersebut kepada mereka....Dan kepada Bariyah juga...dan mereka bersama-sama membantu saya membeli tiket kapal terbang hari sama ke kota Bharu...dan ada satu penerbangan jam 3.00 petang menaiki Qatar AIrlines dan hanya tiba keesokkan harinya jam 7.30 malam di Kota Bharu..dan saya memberitahu mereka jangan tunggu saya..selesaikanlah urusan pengebumiannya....

Dan jam 7.30 malam saya tiba di Lapangan Terbang Sultan Ismail Kota BHaru dan anak anak saudara dan abang saya sudah menunggu..dan dalam perjalanan abang saya menceritakan detik terakhir beliau..yang mana bonda mendapat "cardiac and pulmonary arrest" pada malam 13.dis. dan paginya dibawa ke HKB...dan semasa dalam perjalanan masih boleh bercakap seperti biasa cuma agak letih...

8.30malam 15.dis saya tiba di rumah dan kelihatan ramai sudah hadir untuk upacara tahlil dan sanak saudara dan jiran tetangga semua ada....

Keesokan harinya saya ke kubur dan membacakan surah yassin dan doa tahlil...hanya doa kiriman ikhlas untuk mu wahai bonda dapat ku kirimkan...

Dan selepas 26 hari di Malaysia..saya kembali ke Jerman...namun ingatan dan suara bonda masih terngiang di ingatan..sesungguhnya Pemergianmu akan dirindui selamanya...(Saat menulis ini..air mata mengalir....betapa pengorbanan tiada dapat ku balas)..Semoga kita bertemu di syurga ...Ameen.

Al-Fatihah untuk Bonda.

Yang Merindu,
ZIa ANis

2 comments:

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...