Tuesday, January 14, 2014

Jalan jalan ke Kota London Dan Oxford City (Oxford Uni)


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sudah lama tidak menulis kerana kekangan waktu dan sebab sebab lain.
Kali ini saya akan kongsikan mengenai trip singkat saya ke Kota London 11 hingga 14 December lalu. Perjalanan bermula apabila saya keluar dari uni ke stesen keretapi jam 3.00petang dan menaiki keretapi ke Idar oberstein dan tunggu sebentar di situ sebelum menaiki bas ke Frankurt hanh airport selama sejam. masa tu dah malam sebab winter kan...dengan berkabus...berjalan lah saya menuju ke airport...nasib baik ada sorang lagi penumpang bas yang mahu ke aiport..kalau x rasa macam dalam mimpi...sebab berkabus dan malam kelam. Kemudian tiba di aiport sy menelefon hotel fortuna airport hotel for pick up dan kemudian tiba sebuah van menjemput sy ke hotel..hotel terletak dalam 600m dr airport. Hotel tersebut saya booked melalui booking.com utk euro48 semalaman tidak termasuk breakfast. dan jam 5 pagi sy dihantar oleh pihak hotel ke aiport utk boarding ke london stansted menggunakan ryanair. oh ya tiket sy ke london utk return hanyalah Euro29.90 dan tambahan Euro20 utk insurans..
Murah meriah bukan????

Stansted Aiport
Dari stansted airport saya menaiki bas national express ke oxford selama 3 jam 30minit dan singgah di beberapa hentian sebelum tiba di st clements. saya membeli tiket secara online di laman web national dan ianya lebih murah iaitu GBP32 return.

Saya tiba di oxford jam 1.00tengahari dan kawan sy tiba dua minit kemudian.Dan dari stesen bas ke rumah my fren tu hanya 3 minit berjalan kaki. beliau tinggal di asrama aka flat oxford uni.
setelah makan tengahari dan berehat sebentar...pada sebelah malamnya saya dan kawan kawan menaiki bas gbp1.00  ke oxford city... dan bulan drcember krismas sale berlangsung dengan hebatnya di seluruh eropah termasuklah uk nih...dan dioxford city walaulun kecil tapi banyak kedai kedai menarik seperti lush, debenhems, primaks, h&m dan banyak lagi dan tentunya ada diskaun menarik sempena krismas..tapi sy x sshopping pon....sebab niat utk berjalan makan angin jer.

Oxford city
Bandar kecil yang terletak 90minit dari london heatrow airport. ianya sebuah bandar kecil dan mempunyai beberapa buah universiti seperti brooks university dan oxford university. di ocford uni inilah diadakan shooting filem "hHarry Potter" sebab banyak bangunan lama dan klasik. Saya berpeluang ambil gambarndari luar bangunan rasmi trmpat bergraduasi graduan oxford university. ianya berbentuk bulat dan berkubah besar. di bandar ini juga terdapat beberapa kedai buku seprti oxford uni book press.
pemandangan sepanjang jalan ke oxford adalah "country"..ada banyak ladang dan kawasan berumput hijau...dan ada jugak kambing, kuda dan berbiri di kawasan berumput tersebut.

Jalan jalan london city.
kami bertolak jam 9.00pagi ke london city dengan menaiki bus oxford-london express dgn bayaran 17 gbp return dan ada diskaun tuk pelajar. tiket dibeli di dalam bas. tunjuk kad pelajar untuk diskaun tersebut. Perjalanan mengambil masa 90 minit dan kami pon tiba di london city....memang ramai manusia di london pafa hari itu....dan kami turun di Marble Arch Station . Dan berjalan lah kami tanpa map mengelilingi london city di dalam cuaca sejuk. di london teksi unik dan comel, manakala bas pulak warna merah dan dua tingkat...dah jadi signature london city. dan disini anda bolrh lihat ramai pekerja terutama di pasar raya anak muda memakai tudung...Unik....dan bila waktu senja makin ramai manusia kerana mereka sibuk membeli belah sempena krismas yang bakal menjelang...memang penuh kedai atau butik terutama di oxford street. dan orang uk ada "accent" mereka bila berbicara bahasa inggeris....unik dan kadang kadang kene dengar dengan teliti utk memahaminya.

Tempat yang dilawati ialah
-Hard rock cafe london....masuk mini muzium secara x sengaja kerana sebenarnya mencari toilet tapi masuk mini muzium dan lihat koleksi gitar pemuzik tersohor seperti kurt cobain..dan dll.
- ambik gambar di lim kok wing university london..sebb otw atau dekat je ngn hard rock..
- Buckingham palace
- Rhyme river
- London eye
- Big ben menara jam
- Oxford street
- Arab street....makan dinner at al balad...makanan labenese..sedap dan halal.
- taman-taman di sekeliling palace

Dan sempat juga kami singgah di beberapa kedai cenderahati beli keychain...fridge magnet dan juga t shirt...harga tak sama disetiap kedai...kene pandai pilih..sebb diorang jarang kasik diskaun....
Kami pulang lewat malam jam 10.00malam tiba di rumah my fren..keletihan sebab dari pagi keluar...dan bersejuk dan berhujan sampai kering balik sebab banyak berjalan kaki...
Dan saya mendapat berita kecemasan yang tidak akan dilupakan selamanya....jam 4.00 pagi keesokan hari dan dengan bantuan my fren saya membeli tiket segera pulang ke Kota bharu...dari london. dengan menaiki qatar airways jam 3 ptg waktu uk 14 Disember 2013 dan tiba di kampung sy jam 8.30 malam waktu malaysia 15 Disember 2013.
itulah catatan perjalanan singkat sy ke uk....moga berkesempatan explore uk dengan lebih mendalam di masa depan.
So enjoy the photos...


Oxford Street


                                          Buckingham Palace





                                                       Big Ben





London and Red Telephone never seperate...

Tempat Graduasi Oxford Uni




I love kid...geram nya...macam kuih Pau...

Dan si pengembara itu...


Cheers,
Zia Anis

3 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Sorry, tumpang iklan ye Tuan Blog...

    Kepada sesiapa yang nak melawat kota London, kami ada menyediakan servis penginapan budget di London :

    Homestay di london

    @

    Homestay-london


    TQ n sorry again..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum. bagaimana ye untuk ke oxford university dari London (city) ? boleh naik tube atau national rail?

    ReplyDelete

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...