Monday, March 25, 2013

Menu Phd: Classic Cheese Cake/Kek Keju Klasik


Resepi: Classic Cheese Cake/Kek Keju Klasik

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Rasanya sudah lama saya tidak pos resepi atau foodography yer…mungkin sebab sudah tiada makanan baru yang perlu dipaparkan..sebab saya masak yang simple dan sedap di tekak saya..dan tak pernah nak cuba yang “complicated”…

Saya memang seorang hantu  “kipas/fan” cheese cake…semasa di Melbourne dahalu, terdapat sebuah kedai kek yang bernama “Cheese Cake House”…dan setiap kali ada event memang cheesecake blueberry adalah menu wajib yang dibeli dari kedai ini sebab sedap dan murah…tapi saya belum lagi menjadi peminat cheesecake…dan kegilaan saya kepada cheese cake bermula apabila berkenalan dengan cheese cake Secret Recipe (sebab dah kerja ada duit sendiri nak makan kek sedap, hahhahha)…sedap sehingga menjilat sudu…siapa setuju, angkat tangan macam saya…

Dan seorang chef yang baik hati telah menaja kek sempena hari lahir saya yang lalu…so dia ajak saya ke rumahnya di Kaiserlautern iaitu sejam menaiki train dari rumah saya di Sulzbachstrasse ini…Dan saya request jangan bake the cake yet, tunggu saya, sebab saya nak belajar…niat nak dapat ilmu and impress my sister (niat x baik le tuh)…

Jadi mari kita lihat resepi dan step-by-step nya:
1)      Sediakan Loyang cake yang boleh tanggal atau dipanggil spring form…dan geserkan dengan sedikit mentega…kemudian hancurkan 300gram biskut samada biskut orea tanpa krim, biskut digestive ataupun biskut meri.. dan campurkan bersama butter yang dicairkan sebanyak 200gram…dan masukkan sedikit gula jika mahu…if tak nak pon x aper. Kemudian digaul rata dan ditekan menggunakan sudu atau spatula kedasar loyang sehingga menutup kesemua permukaan loyang dan biarkan seketika di dalam peti sejuk atau di suhu bilik…

2)      Panaskan oven pada suhu 350c.
3)      Sekarang penyediaan adunan kek. Gaulkan cream cheese (jenama Philadelphia atau apa sahaja yang sama dengannya) bersama secawan gula pasir  kemudian masukkan 4 biji kuning telur dan gaul atau putar sehingga sebati.

4)      Di dalam bekas yang lain putar putih telur sehingga menjadi meringue ataupun di uji dengan membalikkan bekas, jika tidak jatuh adunannya (soft peak) maka ianya sedia untuk digaulkan dengan langkah 3.

5)      Masukkan adunan putih telur ke dalam adunan cream cheese tadi (langkah3).
6)      Kemudian masukkan cheese (speisequark) ke dalam adunan tadi, dan masukkan sedikit esen vanilla dan jus daripada sebiji lemon. Gaulkan sebati dan masukkan ke dalam loyang berisi biskut hancur tadi…

7)      Setelah itu masukkan dalam oven dan dibakar selama 60 minit. Dan cucukan lidi ditengah kek untuk memastikan ianya masak atau tidak…jika lidi kering maka sudah masak.
8)      Setelah itu, sejukkan di suhu bilik selama 3 jam dan masukkan di dalam peti sejuk overnight dengan keadaan kek bertutup dengan cling wrap atau aluminium foil untuk mengelakkan bau makanan lain menggangu kek ini…
9)      Setelah itu jika suka letakkan jem buah-buahan seperti blueberry, strawberry di atas kek tadi..tapi saya lebih sukakan rasa yang asli…klasik fm katakan.

Selamat mencuba…tapi rasanya kos membuat kek keju di Malaysia adalah sedikit mahal..tapi nak seribu daya tak nak seribu…tapi jika rasa yang di kedai lebih berbaloi pun tiada salahnya pastikan halal.


Cheers,
Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...