Monday, March 25, 2013

Menu PhD: Ikan 3 Rasa


Resepi: Ikan 3 Rasa
Alhamdulilah kenyang rasanya makan brunch (breakfast+lunch)  yang heavy ni…Bangun pagi hari weekend biasanya saya akan masak makan tengahari terus dan saya akan thaw ikan dengan meletakkannya di suhu bilik ataupun di peti ais bukan freezer sejak semalam atau awal pagi sebab kalau nak tunggu nak masak baru thaw memang ambil masa.
Dan resepi hari ini ialah Ikan 3 Rasa yang amat sedap dan menepati selera saya. Ikan ini adalah ikan yang saya beli di Asia Shop milik Sri Lankan…dan jenis apa pun saya tak tahu…tapi sedap datang dari Carribean..Resepi ini saya olah sedikit daripada blog Ilham Jiwa Rasaku.








Bahan-bahan A Ikan:
       Ikan
Ikan 3 keping
Sedikit garam
Sedikit serbuk lada putih
Sedikit kunyit.
Ikan dilumurkan dengan garam, kunyit dan lada putih dan dibiarkan seketika. Kemudian goring dengan minyak panas sehingga garing, angkat dan letakkan diatas tisu/kitchen towel untuk menyerap minyak.

Bahan-bahan  B) 3 rasa:
Setengah batang carrot dipotong dadu
Setengah biji bawang besar dipotong dadu
2 biji tomato dipotong dadu
2 ulas bawang putih dipotong halus
1 inci halia dihiris halus
6 helai daun limau purut
3 sb sos cili thai
2sb sos tiram
1 sudu sos cili pedas
Garam, madu (menggantikan gula) dan serbuk lada putih
Sehiris limau nipis bagi masam
½ cawan air
2 sb minyak masak

Cara membuatnya:
Tumis bawang putih, halia dan bawang besar sehingga sedikit layu, kemudian masukkan carrot, air, tomato dan daun limau purut. Kacau 5-8 minit kemudian masukkan sos cili, sos cili thai, sos tiram, garam, lada sulah, madu. Biarkan mendidih,kemudian perahkan limau nipis dan rasakan sekalikan agar sedap pada rasa anda…dan curahkan diatas ikan yang digoreng tadi..tadaa sudah siap. Bolehlah dimakan bersama nasi panas.
Selamat mencuba.

*Untuk lebih rasa nikmat 3 rasa, masukkan hirisan nanas yang dipotong dadu.. taburkan daun bawang…wah macam di kedai tom yam meriahnya…

Cheers,
Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...