Wednesday, January 30, 2013

Cinque Terre, Itali

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Kali ini saya akan memaparkan tempat yang paling cantik bagi saya...Indah sungguh ciptaan Allah yang Maha Besar dan Maha Kaya iaitu Cinque Terre Itali.

Jom baca artikel ini...

Lima Desa Cantik di Cinque Terre, Italia
Siapa yang berani menyatakan tempat ini tiada indahnya...Bahkan, Anda akan terpegun dan kagum tanpa henti, kala melihat Cinque Terre yang bermaksud lima desa. Otomatis ketika itu, dada Anda akan dihujati resapan kesan rasa mendalam yang sulit diredam, keindahan Cinque Terre benar-benar akan menyelinap dari mata turun ke hati...Tempat ini telah dilindungi UNESCO sejak tahun 1997. Letaknya di sebelah timur wilayah Liguria, Itali, dan terdiri dari lima desa sepanjang 18 km, saling urutan dari utara menuju selatan, masing-masing memiliki nama Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola dan Riomaggiore. Pemandangan memang unik. Dari bibir tebing setinggi 300 meter di atas permukaan laut, Anda akan melihat bumi bagaikan berselimut baldu biru, kerana sepanjang mata memandang, luas laut mediteranian akan menggiring bola mata sampai letih karena keindahan yang tak terkata, lalu masih ada hamparan kebun anggur pada lembah terjal, desa di pinggir pantai di antara bebatuan, rumah kotak-kotak berwarna-warni, kapal-kapal yang bersandar manja, semua menyatu dalam frame cantik Cinque Terre, Italia.
Jika Anda benar-benar plan ingin mengunjungi tempat ini, paling mudah bila Anda menggunakan keretapi dengan jalur Ventimiglia-Genoa-Roma, turun di Levanto, baru naik keretapi Regionale yang akan berhenti di tiap desa. Atau boleh juga Anda menaikki keretapi La Spezia yang kemudian Anda mesti ganti keretapi Regionale. Naik keretapi dari bandar Fumicino di Roma ke Levanto memakan waktu 6 jam, bandara Malpensa di Milan ke Levanto 3 jam, paling dekat dari Pisa yang hanya memakan waktu 2.5 jam saja.
Jom merancang ke sana...Hayati fotonya:


Foto Ehsan Google

Cheers,
Zia Anis
*sedang merencana ke sana..InsyaAllah

5 comments:

  1. salam .. cantik tempat ni .. tapi kalau saudari ade kesempatan saudari boleh juga ke Greece disana lautnya biru dan tenang. Ade masanya laut dibahu kanan kita dan ade masanya laut berada dikiri kita ..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas komen saudara...Greece? sepatutnya saya kesana bulan 3 ini, tapi tiada tiket murah so tukar plan ke Barcelona...doakan saya dipermudahkan...

    ReplyDelete
  3. Salam .. jika begitu saya sarankan saudari singgah ke Museu Nacional d'Art de Catalunya .. datanglah pada waktu malam .. dari situ saudari boleh menikmati permandangan malam Bandar Barcelona dan dari situ juga saudari dapat melihat expiatory church of the sacred.. bersinar dari bukit-bukit dihadapan. emm... masih ingat permandangan malam itu sampai saat ini.

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas suggestion tersebut. Moga dapat saya melihat keindahan di Barcelona pula March ini...

    ReplyDelete
  5. Semoga perjalanan saudari di permudahkan nanti...

    ReplyDelete

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...