Tuesday, July 12, 2016

Alternatif Rawatan Denggi

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sekarang ini wabak denggi semakin menjadi-jadi...KKM merekodkan lebih 53,000 kes denggi dan 118 kematian dalam tempoh hampir 6 Bulan pertama 2016. Bayangkan...banyaknya kes denggi...dan masih ramai yang mengambil lewa wabak ini..sebab tak jadi pada mereka dan keluarga insan tersayang mereka...Jangan begitu..jom sama-sama menjaga kesihatan dan kebersihan kawasan persekitaran. Terutama buang air yang bertakung...dan jangan biarkan ada jentik-jentik.

Shah ALam menjadi kawasan hot spot...


Sampai sekarang tiada vaksin dan rawatan khas kepada Denggi..dan masyarakat Mat Salleh daripada Eropah, Australia, New Zealand dan USA memang takut dengan nyamuk aedes...mereka sangat fobia bila dengar kes sebegini.Kecil tapi bisa membunuh. Nyamuk juga berkait rapat dengan demam Malaria, Chikungunya...Dan banyak fund contohnya Bill Gate Foundation yang banyak memberikan grant kepada penyelidikan Malaria..contohnya di departmen saya semasa di UNi Australia dulu..

Jadi jom lihat rawatan Alternatif Rawatan Denggi.

1) Jus Jambu Batu merah. Boleh beli jus yang dah siap..ataupun beli jambu batu merah dan blend...jangan tambah gula...dan diberi minum pada pesakit. Kalau tak mau...pujuk dan tolong suap...manja2...skit.


2) Jus kiwi...pun sama..boleh beli siap mahupun blend sendiri.


3) Jus  betik...ada yang dijual segera..mahupun blend daunnya..daun betik tau....

4) Sup ketam


5)Kurma dan jus kurma...kalau mahu boleh rendam kurma dan diberi minum kepada pesakit.

Kesembuhan milik ALlah..jom berdoa..bertawakal selepas berusaha...Jom amalkan hidup sihat..dan semoga ALlah bagi kesembuhan dan kesihatan kepada kita semua..

Semoga bermanfaat.

Cheers,
Zia ANis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...