Friday, February 5, 2016

Study di Jerman-Master dan Phd

Assalamualaikum,
Saya banyak mendapat emel mengenai Study di Jerman-Master dan Phd.
Saya telah berkongsi tips dan cara apply ke German dibawah label Tips dan Universiti...Maybe ini adalah sambungan dan pencerahan....Moga bermanfaat.

Free Education
German free educations. Untuk pelajar uni Hanya perlu bayar service cost + semester ticket dalam 100-300 euro per semester. Dan students akan dapat kad pelajar yang boleh digunakan untuk naik public transport dalam negeri uni  terletak for free (places of coverage). cuma kene selalu tunjukkan kad pelajar setiap kali naik bas ataupun bila controller tanya di dalam train. 
Kat sini takder/tak banyak international school rasanya, maybe saya tak tahu..hehhehe.  Semua hantar ke sekolah german biasa.Budak2 suka belajar kat sini...sebab play more, tapi diorang diajar bahasa asing seperti English dan juga French, Italian. Kat uni ada kindergarden...kene bayar skit kot fees dia.

Persedian IELTS
Persediaan hanyalah IELTS dengan band tertentu yang ditetapkan oleh pihak universiti ataupun penaja biasiswa. Lebih tinggi lebih bagus. Kebanyakkan course master adalah dalam bahasa English.
Hubungi Bakal SV
Contact SV dan  hantar emel, kepilkan sijil2 berkaitan dan nyatakan anda adalah dibawah tajaan mana-mana pihak atau persendirian.
Visa dan Elaun Kesihatan
Visa pelajar boleh dibuat di wisma Tan and Tan di KL, kebiasaannya visa 3 bulan diberikan sebagai visa pelajar. visa rasanya tak mahal.. Dan boleh claim ke kpt kalau tajaan kpt. Manakala Insurans kesihatan, bank account dan pembaharuan visa (extension) boleh dibuat di german. Setelah dapat tempat tinggal yang tetap, sebab diorang nak alamat tetap utk tujuan tersebut. Insurans kesihatan  boleh consults international office kat uni yang mana sesuai dan tidak membebankan. 

Tapi kat sini semua ikut peraturan, Rules dan Regulations yang perlu diikut tanpa soal..hehhehe, berdisiplin dan tough....tapi jangan risau insyaAllah Alles ist gut. 


My beloved uni in different seasons.

All the best. 

Cheers,
Zia ANis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...