Wednesday, June 18, 2014

Phd di Jerman

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Kepada pembaca budiman, saya nak memperkenalkan diri..hehhehe...(baru nak perkenalkan diri???)...Ramai yang konfius saya samaada berada di Jerman atau Melbourne Australia...Alhamdulilah saya telah selesai Master saya di sebuah universiti di Melbourne Australia iaitu dari tahun Julai 2006 hingga Julai 2008. Dan sekarang saya belajar dan tinggal di Jerman...iaitu di Universitat Des Saarlandes, iaitu sebuah uni yang terletak di sempadan antara Jerman Perancis dan juga Luxemborg... yang menariknya cuma sejam lebih ke Paris by ICE (keretapi laju)....dan 15 ke Forbach bandar kecil di negara Perancis by train atau bus...dan dari Frankfurt adalah dalam 2 jam lebih...

Saya teringat nak pos entri ini kerana ada yang emel saya dan bertanya mengenai Melbourne Australia ....insyaALlah apa yang masih sy ingat akan saya tolong dan jawab emel mengenai Melbourne Australia tersebut..sebab dah lama...kan..

OKlah...now di saya di Jerman...dan saya satu satunya Malaysian di negeri Saarland...memang sesorang..nak cakap melayu kena pi Heidelberg sebab kat sana ada a few Malaysian...dan kat sini agak ramai Indonesian..so cakap indo lah saya....

Dan jika ada pertanyaan mengenai Jerman...saya amat mengalu-alukan...meh leh belajar di sini..sebab free education to all....tapi sangat tough..hehhehe...Tapi seperti motto Zia ANis..do the best, Allah will do the rest...walau sangat payah dan sukar..kena tempuhi kerana jihad menuntut ilmu..semoga perjuangan saya dan pembaca sekalian untuk menuntut ilmu akan dibalas dengan sebuah manis kejayaan dan segunung pahala..InsyaAllah..

Sekarang saya share foto uni saya..

Ini bangunan saya berada sekarang.tingkat 3..semua bercermin...
dari luar boleh nampak...



Cheers,
Zia ANis
*tak pernah terbayang akan melanjutkan pelajaran ke Germany..

21 comments:

  1. Assalamualaikum wbt...

    Zia ne lecturer ke?

    ReplyDelete
  2. Wassalam..say cikgu "budak" besar..hehhehe

    ReplyDelete
  3. Salam. Akak under scholarship ke?

    ReplyDelete
  4. Alhamdulilah saya under scholarship.

    ReplyDelete
  5. Salam perkenalan. Semoga success!

    Jemput singgah blog saya http://alamwellness.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. salam.akk ada email? nak tanya banyak ni..hehe

    ReplyDelete
  7. salam kak, nak tanya mcamana nk apply scholarship utk sambung master d German? dan berapa pointer yang diperlukan?

    ReplyDelete
  8. Hai CikPuan Zia. Saya Izham. Saya ada kawan yang ingin terbang ke Jerman untuk sambung belajar. Sekarang dia lost sikit. Terutama entrance exam perlu buat ujian matematik.

    Boleh saya tanya CikPuan Zia, jika cikpuan Zia ada info pasal ini?

    Harap dapat bantu. =)

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  9. Salam Tuan Izham,

    Untuk Phd, biasanya Master akan dinilai oleh badan penilai di universiti di jerman samaada layak untuk ke program PHd terus atau kena ambil courses dan sit for exam..kene lulus all the subject baru boleh register as full phd students. Biasanya pelajar yang Master daripada uni tempatan perlu ambil kelas dan lulus exam. Tapi jangan risau...banyak masuk kelas makin banyak ilmu....senang nak deal dengan resarch Phd nanti.

    ReplyDelete
  10. Salam Nabiha,

    boleh ke laman web DAAD...dan lihat requirement diorang. Selain itu pihak universiti ada geran untuk student phd..boleh try tanya di pejabat Student College...dan ada juga SV yang ada wang sendiri untuk diberikan kepada pelajar melalui kontrak kerja...All the best.

    ReplyDelete
  11. Salam Anis,
    Saya keliru sikit pasal pengiktirafan university yang ada di negara luar. Adakah semua universiti dan bidang yang ditawarkan dalam DAAD tu mendapat pengiktirafan KPT dan MQA? Pernah dengar pasal ada Uni yang tidak diiktiraf. Macam mana nak tahu ye?

    ReplyDelete
  12. salam,anis, tahniah atas twrn phd di german. sy slh sorg dr rakyat malaysia yg berminat (sgt) utk sambung phd di german. blh sy dptkan email cik anis?-sy dlm bidang management. sesiapa yg nk berkongsi info tth phd di german utk bisnes school jg blh email sy ye. sy sedang xari maklumat ttg uni yg nak dipohon. plan phd 2018InshaAllah.

    ni email sy surayazainol@yahoo.com .tq

    ReplyDelete
  13. salam,anis, tahniah atas twrn phd di german. sy slh sorg dr rakyat malaysia yg berminat (sgt) utk sambung phd di german. blh sy dptkan email cik anis?-sy dlm bidang management. sesiapa yg nk berkongsi info tth phd di german utk bisnes school jg blh email sy ye. sy sedang xari maklumat ttg uni yg nak dipohon. plan phd 2018InshaAllah.

    ni email sy surayazainol@yahoo.com .tq

    ReplyDelete
  14. Hi Anis,

    Saya akan fly ke Germany in Dec 2016 utk phd di University of Kassel.Just nak Tanya, Germans ni racist tak to Muslim and diorg pandai English tak since I tak pandai cakap German but plan to learn later.

    Thank you.

    ReplyDelete
  15. ros boleh emel saya di orangee83@gmail.com untuk pertanyaan lanjut.

    ReplyDelete
  16. Salam. Saya nk tumpang emel jgk boleh ke? Ada few questions nak tanya :)

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Assalamu’alaikum wbt,
    Nama saya Hairul dari Layar Consult Sdn. Bhd. sebuah syarikat produksi yang menerbitkan program TV untuk stesen televisyen di Malaysia. Untuk pengetahuan tuan/puan, pihak kami sedang dalam proses pra produksi (pre production) untuk sebuah rancangan dokumentari bertajuk Rumpun Melayu Global musim ke2 untuk siaran di RTM. Sebuah rancangan TV yang memaparkan tentang anak-anak Melayu yang berhijrah ke luar negara dan berjaya dalam bidang yang diceburi sama dalam kerjaya, perniagaan, komuniti, persatuan dan sebagainya. Dalam musim pertama sebanyak 26 episod, kami telahpun menjelajah ke UK, Melbourne, China dan USA.
    Justeru saya ingin memohon bantuan tuan/puan untuk mencari dan mencadangkan responden yang sesuai di sekitar Jerman.
    Antara ciri-ciri yang kami perlukan ialah
    - Rakyat Melayu Malaysia yang berhijrah dan menetap di Jerman.
    - Berjaya dalam bidang masing-masing sama ada kerjaya atau perniagaan.
    - mempunyai pencapaian yang membanggakan negara seperti memenangi anugerah peringkat nasional di NZ/antarabangsa.
    - Atau rakyat Malaysia yang bekerja di sana dan mempunyai pencapaian yang membanggakan negara. Contohnya jurulatih sepaktakraw, dsb.
    - Menyumbang/sumbangan dalam komuniti dsb.
    Pihak tuan boleh memberi cadangan serta serba sedikit maklumat kenapa mereka ini sesuai dan contact number mereka.
    Kerjasama dan perhatian dari pihak tuan/puan saya ucapkan terima kasih. Jika ada sebarang kemusykilan, pihak tuan/puan boleh hubungi saya di talian 03-614 21 614 (pejabat) atau 016-2320772 (hp@whatsapp) atau emel khairulyz50@yahoo.com.

    Kerjasama dan perhatian encik saya ucapkan ribuan terima kasih.

    HAIRULZANI ABDULLAH
    Penerbit
    Rumpun Melayu Global
    Whatsapp +016-232 0772

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Tuan,

      saya telah panjangkan mesej tuan kepada rakan di Jerman. Semoga dapat feedback daripada mereka.

      Delete
  19. Assalamualaikum Zia,
    awak masih study di sana? Semoga berjaya sentiasa. saya pun plan nak study ke sana..insya allah

    -aida-

    ReplyDelete

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...