Wednesday, June 18, 2014

Mendeley: Perisian untuk Rujukan/Software for References

Assalamualaikum dan Hai,

Pos kali ini kearah akademik skit....Dan tajuknya Mendeley Perisian untuk Rujukan/Software for References. Saya berharap ianya amat memanfaatkan kepada pelajar ijazah, master, phd dan juga researchers di luar sana. Saya telah melibatkan diri dalam menggunakan beberapa software untuk membuat rujukan sejak beberapa tahun lalu..dan yang amat saya rekomenkan ialah Mendeley. Saya diperkenalkan kepada Mendeley oleh kawan saya iaitu pelajar PhD di Oxford Uni. Sebelum ini saya berpengalaman menggunakan dan mengajar dan membuat bengkel menggunakan ENDNOTE. Tapi Mendeley percuma...Angkat tangan siapa tak suka barang free..? Tapi yang ini free dan berkualiti..so apa lagi..jom kita lihat apa yang menarik tentangnya.

Fakta mengenai Mendeley.
 

1) Percuma
2) Boleh diinstall di ubuntu, windows dan juga Mac
3) Mudah untuk digunakan
4) Boleh link dan share bersama kawan yang lain....dengan share group.
5) Boleh buat folder dan asingkan jurnal dan thesis mengikut tajuk dan seksyen yang anda mahukan
6) Friendly to MIcrosoft Word
7) Boleh higlight dan komen di ruangan setiap jurnal yang anda simpan.

Kekurangan
1) anda tidak boleh print terus dari Mendeley.

Cara menggunakannya:
1) Install dahulu di komputer anda..
2) dan login
3) kemudian buat folder untuk setiap tajuk untuk memudahkan anda. Contohnya: Protein-protein interaction
4) Kemudian buka folder di dekstop atau document dimana anda simpan jurnal yang telah di download dari internet terlebih dahulu dan drag sahaja ke folder di Mendeley. dan ianya akan masuk secara automatik.
5) Sekarang jurnal tersbut sudah di dalam Mendeley.
6) Anda juga boleh sync kan rujukan yang telah di Simpan di dua atau lebih komputer yang berasingan. Cuma pastikan internet ok..dan klik Sync di atas sebelah kanan anda...Seperti saya, saya ada dua laptop berasingan..satu ubuntu dan satu lagi windows..so saya just sync..dan semua rujukan yang saya simpan di ubuntu akan tersimpan juga di laptop windows saya.
7) Untuk memasukkan reference di manuscript anda, cuma buka manuscript tersbut di Microsoft Office, klik References, dan masukkan key word jurnal yang ingin di cite...contohnya David Gerald...dan akan keluar list publication oleh D.Gerald dan pilih yang menepati dan klik OK...
8) Anda juga boleh memilih jenis atau format rujukan..contohnya Plos One, PNAS, IEEE, APA dan lain-lain lagi...
9) sangat mudah dan memudahkan kerja anda..serta menjimatkan masa...everything is just click here and there..and you done...

10) anda juga boleh memasukkan reference secara manual di Mendeley.
http://guides.library.manoa.hawaii.edu/content.php?pid=254357&sid=2136564



Untuk install:
http://www.mendeley.com/features/

Untuk lebih mudah faham...lihat video ini:
http://www.mendeley.com/videos-tutorials/


Selamat Mencuba dan Maju Jaya.

Cheers,
Zia ANis

*Turnitin, siapa pernah kenal dan ingin mencubanya? Saya juga pernah mengendalikan bengkel turnitin..insyaAllah saya akan berkongsi di lain pos.

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...