Wednesday, March 26, 2014

Mencari Keikhlasan_Just the Way I Am...

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Cuti sekolah datang lagi...Alhamdulilah kerana ibubapa berehat sebentar daripada rutin mengambil anak sekolah..dan anak sekolah juga berehat sebentar daripada rutin harian di sekolah....Fuhh lega...

Dan cuti sekolah juga akan menjadi tarikh keramat kerana ada yang dirisik, bertunang, mahupun naik pelamin. Memang cuti sekolah dan acara sebegini berpisah tiada.

Namun apa yang saya ingin bicarakan hari ini ialah mengenai KEIKHLASAN...sebenarnya dan benar-benarnya (macam serius bunyinya kan...hehhehe) saya memang mencari orang yang Ikhlas menjadi my Soulmate aka My other half...biarlah dia memandang saya Just the Way I Am...kerana biar dia cinta atau menerima saya seadanya..bukan kerana saya ada itu, pelajarannya begini, kerjanya begitu atau segalanya..biarlah dia menerima saya kerana ikhlas dan meletakkan Allah atas dasarnya...
Bak kata Ustazah Norhafizah Musa..Ucapkanlah pada pasanganmu yang halal "Saya sayang kamu kerana Allah"...dan si pasangan akan menjawab "Saya juga cinta kamu kerana Allah".
Kerana apa yang saya miliki atau ada sekarang akan hilang atau pinjaman Allah semata....

i) kerana ada yang memandang pada rupa paras..bentuk badan...oh..memang saya tidak sangat cantik...Biasa-biasa jer...(Biar tidak cantik pada pandangan manusia..tapi Bersyukur pada Allah..sempurna paras fizikal dan mental..itu sudah cukup). 

ii) ada yang memandang pada harta...saya memang tidak berharta....kalau adapun hartanya yang sikit itu adalah hutang semata..tak habis bayar pun lagi...hehheheheh. Kalau kerjaya pula..siapalah saya hanya seorang pendidik biasa..yang cuti belajar kerana ingin mendalami ilmu sebanyak mungkin agar layak menjadi pendidik anak bangsa peringkat undergraduate dan postgraduate..itu sahaja...

iii) keturunan? biasa sahaja...keturunan melayu..Alhamdulilah..yang berhidung tidak mancung dan tidak putih melepak..kerana gene melayu memang begitu..jika tengok atau jumpa melayu cantik..cuba selidik akar keturunannya..mesti ada mix di situ sini....betul tak? Macam Neelofa.

iv) agama. Alhamdulilah dan bersyukur dilahirkan dalam islam..bayangkan kita dilahirkan dalam keluarga bukan islam..mungkin kita tidak kenal Allah saat ini.....Allah hu Akbar..Ya Allah kurniakan aku iman yang kuat..agar aku bisa meraih cintaMu..dan cinta orang mencintaiMu...terpengaruh drama Aku Ada Wali..jom tengok ramai2...(walau sedikit slow..tapi banyak moral dapat dikutip dari drama ini).

Dan setiap hari saya berdoa saya diberikan hati yang Ikhlas juga menerima seseorang dalam hidup dan pasangan saya juga Ikhlas menerima saya seadanya..bukan kerana siapa saya, bukan kerana Apa, Bukan Kerana Sesiapa...Semuanya kerana Allah....Dan berani juga...berani ke depan dan memikul tanggungjawab sebagai my soulmate..Amin moga Allah merestui...InsyaAllah



Sebagai penutup kata, kita lihat bait lagu :

Just the way You Are..daripada Bruno Mars..


Oh, her eyes, her eyes make the stars look like they're not shining
Her hair, her hair falls perfectly without her trying
She's so beautiful
And I tell her everyday.
Yeah, I know, I know when I compliment her, she won't believe me
And it's so, it's so sad to think that she doesn't see what I see
But every time she asks me do I look okay?
I say
When I see your face
There's not a thing that I would change
'Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile
The whole world stops and stares for a while
'Cause girl, you're amazing
Just the way you are
Her lips, her lips, I could kiss them all day if she'd let me
Her laugh her laugh, she hates but I think it's so sexy
She's so beautiful
And I tell her everyday
Oh, you know, you know I'd never ask you to change
If perfect's what you're searching for, then just stay the same
So don't even bother asking if you look okay
You know I'll say
When I see your face
There's not a thing that I would change
'Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile
The whole world stops and stares for a while
'Cause girl, you're amazing
Just the way you are
The way you are
The way you are
Girl, you're amazing
Just the way you are
When I see your face
There's not a thing that I would change
'Cause you're amazing
Just the way you are
And when you smile
The whole world stops and stares for a while
'Cause girl, you're amazing
Just the way you are.
yeah yeah


Read more: Bruno Mars - Just The Way You Are Lyrics | MetroLyrics 


Cheers,
Zia Anis

* Jadilah insan yang lebih baik daripada sangkaan orang terhadap kita...

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...