Thursday, November 14, 2013

Pahit Manis Perjuangan Menjadi seorang Pelajar

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Tajuk Pahit Manis Perjuangan Menjadi seorang Pelajar telah saya pilih untuk perkongsian kali ini kerana saya sekarang seorang bergelar pelajar sejak setahun yang lalu dan akan terus menjadi pelajar bagi 2 hingga 3 tahun lagi...semoga Allah memudahkan usaha pencarian ilmu saya ini. Sesungguhnya perjuangan demi sebuah Phd amat mencabar bagi saya...

Ternyata kejayaan mengharungi cabaran semasa Master di Australia 5 tahun lalu masih tidak cukup mematangkan dan memantapkan saya menghadapi Phd yang lebih besar dan cukup kuat cabarannya...Semasa di Australia menyiapkan tugasan @ assignment sudah cukup memenatkan kerana setiap tugasan perlu di check di Turnitin Software untuk mengesahkan ianya hasil 100% dari kita bukan di copy and paste dari internet sahaja...dan setiap tugasan berkumpulan pula perlu namakan ahli kumpulan di cover hadapan assignnment agar mudah dikesan plagiarism atau tidak..itu belum lagi 6 jam di lab semasa coursework dan exam 6 jam untuk satu paper...3 jam satu sesi...

Hanya Allah yang tahu dan hanya Allah tempat mengadu.

Perkara utama yang menyebabkan cabaran datang ialah mengenai saya masih belum cukup ilmu didada terutama perkara asas...dan di sini saya membuat research 100% menggunakan komputer dan programming language..dan saya amat lemah dalam programing language....Dan saya juga perlu memahirkan diri dalam mathematics dan statistics. Dan setiap benda yang saya buat memakan masa...waa..bayangkan seperti siput yang akan menyeberang sebuah padang bola sepak seluas standard olimpik...terlalu lelah dan jauh lagi dari penghujung garisannya. Bayangkan untuk membuat hanya sebuah graf heatmap saya rasa mahu terduduk kerana susahnya...kerana segalanya memerlukan saya membuatnya secara programing language...dan 2 minggu masih belum siap...

Dan saya juga ada menghubungi teman lain yang sama berjuang dalam Phd..tetapi saya dapat bayangkan perjuangan mereka lebih mudah dan mereka lebih terkehadapan daripada saya...itupun setelah berkongsi cerita dan kisah kejayaan mereka setahun yang lalu. Saya bukan menyesal tapi terasa bebanan yang kuat..sehingga kadangkala terasa tidak cukup kuat menghadapi dugaan dan cabarannya. Itu jalan yang saya pilih..kehadiran saya di bumi Jerman ini adalah untuk menuntut ilmu..itu yang saya fikir sebelum kesini dan tidak pernah terfikir akan mengharungi dugaan seberat ini...sedih..tapi bak kata orang "sendiri mahu ingat" @ "padan muka"....

Ya Allah padaMu aku berserah. 

Dan saya berkongsi rasa dengan kawan Indonesia saya yang menuntut di departmen lain tapi beliau sering ke lab saya...dan harini saya dan dia menyimpulkan bahawa perjuangan mesti diteruskan kerana walau susah sekalipun seperti menajamkan parang walau sedikit lama lama akan tajam..tapi jika mengambil keputusan berhenti umpama meletakkan parang ke leher......

Dan keep moving....


Cheers,
Zia Anis
*pembaca budiman doakan temanmu ini ya...terima kasih.

2 comments:

  1. Assalamualaikum wtb...

    sis, chaiyok chaiyok....
    All de best.

    moga dimudahkan segala urusan, Insya Allah.

    Hidup ini memang fitrahnya satu ujian.

    All de best....

    ReplyDelete
  2. Terima kasih nhhas.semoga perjuangan kita membuahkan hasil lumayan dan indah.

    ReplyDelete

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...