Tuesday, April 16, 2013

Jalan-jalan ke Malaga Sepanyol (Spain)

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sudah habis pasal Barcelona, sekarang saya sambung mengenai Malaga Spain..kenapa Malaga? Malaga telah dipilih oleh ahli grup trip kami memandangkan harga tiketnya murah dan ada flight terus pulang ke Jerman melalui airport  Leipzig..jauhnya dari my place...dalam 7jam...

30/3/2013
Kami menaiki flight dari Aeroport di Barcelona jam 6.00 pagi dan flight juga penuh..ramainya nak pergi tempat nih...dan setelah 2 jam lebih tibalah di Airport Malaga jam 8.++ kemudian kami menaiki bas ke apartmen yang disewa..dan sampai stesen bas..mulalah menapak mencari apatment ni..rupanya jauh juga ke dalam..dan dideretan bangunan dan terpaksa berjalan hampir sejam ...dengan beg berat...huhuh..dalam hati kenapalah aku datang sini..macam tak best jer...dan tibalah di aparment tersebut Carmen tuan punya apartmen suda menunggu dan memberikan kami kunci dan dapor lengkap makanan untuk masak2 ala-ala mat salleh...dan beliau tinggalkan henpon utk memudahkan menghubungi beliau anytime..bagus kan..org spain memang baik...

Setelah berehat mandi dan tidor sekejap sebab malamnya tak tidor kan..so kami keluar di tengahari sabtu dan makan kebab di sebuah restoran istanbul...sedaplah jugak...dan berjalanlah kami ke deretan kedai Malaga..rupanya rumah kami ini dekat aja dengan shopping street yang famous di Malaga,...dan hari ini sabtu so esok kedai tutup..so harinilah nak shopping..dan nampaknya trip kami berbaloi sebab Malaga memang tempat shopping...terutama pakaian...murah dan Made in Italy..apalagi kami serbu BUtik Elisa..borong sakan sebab murah harga jaket hanya e35...baju dress e15...wah sungguh best.dan design pon lawa...kemudian kami berjalan-jalan ke street ni..dan ramai pelancong...semua menikmati summer dan menikmati ais krim..kopi..dan dll...enjoy the summer weather lah kan..

kemudian kami ke atas bukit..dan dari bukit ini dapat lihat Malaga lautan biru..serta stadium orang main lembu...apa ek dia panggil oh Matador..ala yang guna kain pink (bukan merah yer)...kami tak pi tgk pon..sebab suntuk..dan disini juga terkenal dengan tarian Flamingo..ala ala pusing kain...gitu..

Bandar Malaga

Kubu

Dataran Malaga

Bandar Malaga...hijau cantik

Stadium Matador

Images-credit to Miss Il**

Dan bila menjelang malam..kami menikmati makan malam seafood...da tambahan lamm..daripada kedai kebab bersebelahan... dan di Malaga..banyak kedai seafood..dankami singgah kedai yang paling ramai orang...apalagi makan dengan kenyang....udang, sotong, ikan bilis paling saya suka..digoreng garing dengan tepong dan dimakan dengan lemon...huh sedap sangat...alhamdulilah...dalam sepinggan euro 7...berbaloi kan...

kemudian berjalan lah pulang kami..singgah plak di kedai nachos..taco bell ke apa...lupa plak...then malam tu balik rumah masak spegeti tuna..untuk makan breakfast esoknya..

31/3/2013
Pagi pagi dah bersiap untuk tour Malaga...dan kami berlari catch bus hop on hop off Malaga sebab ianya setiap sejam kot..so kena cepat..lepas beli tiket untuk sehari..dalam 17 euro..murah daripada diBarcelona..maka naiklah kami bus yang best nih..dan mestilah dok atas kan..angin sepoi bahasa...kami round satu Malaga..taklah besar sangat..bandarnya kecil sahaja...dan kami ke puncak Bukit..nak naik banyak rumah mewah di kaki hingga atas bukit...dan semuanya berwarna-warni..cantik dan bersih..dan tibalah kami di puncak bukit dan ada istana lama aka kubu lama...nak masuk bayar 60sen..murah kan...(rege students)...dan kat sini ada restoran dan toilet free...kat sini pemandangan cantik nampak laut membiru...setelah 2 jam disini kami naik bas dan kembali ke bandar Malaga dan naik plak bas kecik dan hanya kami berlima aja..so enjoy the ride round bandar Malaga guna route lain plak..then after that kami ke pantai Malagueta dan menikmati makan tengahari dan minum petang di Venus restoran tepi pantai dan dapat layanan best dari tuan kedai..peramah dan masakan pon sedap..lama gak kami dikedai tersebut kerana hujan dan wifi free...
kemudian kami berjalan ke Dock Malagueta dan banyak kedai buka even hari ahad...apalagi sambung windows shopping...hehhehehe...dan pemandangan kat sini lawa..bersih dan ramai manusia...semua dok enjoy the sun and enjoy the food...

dan disebelah petang makan aiskrim..pastu lapar lagi..smbung makan seafood lagi..hehhehehe....memang tak nak lepaskan peluang..sebab esok dah nak balik ke Jerman...we will miss Spain..

1/4/2014
April Fool..no lah..kami book 2 teksi dan terus ke airport jam 5 pagi...dalam 20 minit sampai airport dan terus check-in ...dan selamat tiba di Leipzig Airport jam 8.30 lebih..pilot rempit 15 minit awal sampai..dan paling best Leipzig bersalji...sedangkan kami berpanas di SPain..see we skip the snow hehhehe......
dan kami bertolak ke GĂ–ttingen..tidor sana semalam dan esoknya saya pulang ke kampung Saarbrucken ku ini..

Kesimpulannya:
Malaga is nice for Food and SHopping..murah dan berkualiti...

Selamat melancong dan menikmati keindahan ciptaan ILahi yang tiada tandingannya..
Nantikan part "Foodography in Spain"...