Tuesday, February 14, 2012

Great Ocean Road, Vic, Australia


Salam and hi,
Pos kali ini saya mengenai Great Ocean Road (GOR), Victoria. The most popular tourist attraction at Vic. Ianya adalah kawasan perairan pantai yang cantik dengan pemandangan alam yang belum tercemar. Ianya terletak 200++km dr Melbourne City. Saya ke sana beberapa tahun lepas (cerita basi, hehehehe) pada bulan 7 bersama dengan our uni islamic society menaiki bas. Kiranya kitaorang seramai 8 orang students Malaysia lah for a day trip ni.. Kitaorang memang dah siapkan breakfast and bertolak seawall jam 7.30 pagi ke GOR melalui Geelong. Driver bus memang punctual 7.30 jer terus bergerak. Jalan kesana adalah berbengkak bengkuk dan yang tak tahan boleh mabuklah jugak…Kami sampai ke destinasi pertama iaitu berhenti rehat sekejap di Appollo Bay. Kat Appollo Bay ada banyak kedai makan dan kedai barangan surfing dan barangan sukan air. Disebabkan dah bawak bekal so makan jer bekal yang dibawak masing dah masak macam-macam…memang sedap di sebuah taman kat situ.
Taman tempat kami Breakfast

Lepas makan kami bertolak ke Bell Beach..kat sini ada macam bukit dan diatas bukit tuh ada rumah api..cantik.Puaslah jugak ambik gambar dan berjalan keliling bukit tu.
Kemudian kami ke Port Campbell yang ada Twelve Apostle tuh…iaitu macam tower yang terbentuk daripada hakisan air pada tanah/bukit. Ada 12 kesemuanya, tapi dah dek hakisan hanya beberapa aja yang tinggal. MasyaAllah sangat cantik. Disini anda kena berjalan kaki menuju ke tepi pantai..pantai ni tak boleh mandi..so tengok ajer.. Disini juga anda boleh menaiki helicopter meninjau keindahan twelve apostle ini melalui udara. Disini jugalah terdapat London Bridge dan bukit yang macam dicukur… Setelah puas ambik gambar dan makan angin, kami solat Jamak dan bas mula bergerak pulang ke Uni kami. Overall that’s nice trip and murah. Anda boleh memilih join a day trip kat Travel agent yang berlambak kat Melbourne city atau drive sendiri…tapi agak marabahaya sebab jalannya sempit dan curam.
Ok enjoy the photos.
Itulah dia Apostle tuh...


Cheers,
Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...