Wednesday, September 30, 2015

PHD-Tips mencari dan mendapatkan SV

Assalamualaikum dan salam sejahtera Ana,
Tips mencari dan mendapatkan SV:
1) baca list of publication mereka dan jika ada projek yang anda berkenan, boleh lah menghantar emel kepada SV tersebut dan menyatakan secara brief mengenai projek tersebut dan apa yang anda ingin buat.
Kerana seorang profesor di Jerman biasanya mempunyai 3 atau lebih project of interest at the same time. Dan jika anda menyatakan secara spesifik apa yang ingin dibuat, mereka akan mengatakan TIDAK kerana ianya bukan idea mereka. Sebab mereka iaitu SV suka pelajar menggunakan atau mengendalikan projek mereka sendiri...atau secara direct iaitu projek dan idea mereka.
2) cuba approach SV yang mempunyai area sama dengan anda dan emel kepada ramai orang...mungkin 1/5 akan menjawab emel anda.
3) Cuba lihat list of students Phd SV tersebut, dan list of graduated students. Mungkin ini memberi gambaran mengenai kewibawaan SV mengendalikan pelajar..jika pelajar datang dari pelbagai negara...lebih bagus..sebab tidak bias..dan sebagainya.
4) dan dalam emel nyatakan anda adalah dibawah biasiswa X, Y, Z untuk beberapa tahun...ect...kerana mereka juga suka mengambil pelajar tanpa perlu spent money on the students.
5) Kalau bidang engineering dan komputer , Jerman adalah negara terbaik untuk membuat Phd...kerana mereka sangat advanced dan berpengalaman.
6) Dan semasa menghantar first emel jangan terlalu menunjukkan/show off kebijaksanaan kita...kerana mungkin akan expect more daripada kita...sebab most of SV here sangat hebat dan very intelligent.
7) Good Luck.
*Itulah tips daripada pandangan peribadi saya...mungkin setiap orang berbeza.


Cheers,
Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...