Thursday, October 24, 2013

Heidelberg, Germany

Assalamualaikum dan Hai,

Heidelberg....kali ini saya akan bawa anda semua ke Heidelberg sebuah bandar tua di selatan german. dari tempat saya hampir 3 jam manakala dari Frankfurt hanya satu jam lebih. di sini terdapat bangunan lama lama dan istana serta gereja lama..saya rasa di setiap perkampungan di jerman mesti ada satu gereja lama..kalau kita satu kampung satu surau atau masjid kan..dan disini juga terdapat uni Heidelberg yang terkenal dan juga embl heidelberg yang popular itu.
jadi pada minggu lepas saya mendapat undangan rumah terbuka kakak dari Kelantan yang berkahwin dengan lelaki german..sudah 20tahun menetap di sini...rumahnya di Heidelberg..so apalagi..datang kami bererombongan cik kiah naik train sesama. tiba di Heidelberg kami menyusuri deretan kedai kedai di bandar heidelberg..banyak kedai dan kedai makan yang ekslusif dan menarik juga..kedai cute miut pon ada..manakala kat sini juga ada Tkmaxx.. pandora shop hard rock cafe non offociall.

Jadi kami singgah sekejap makan ice cream dan membeli souvenir aka fridge magnet...dan berjalan lagi ke stesen mcm bukit bendera ke schloss heidelberg..bayaran 6 euro return by train dan 4 euro utk pelajar..sila tunjuk kad pelajar. dan kami pon naiklah train menjunam naik ke schloss..dan bulan oktober memang sesuai utk bergambar kerana musim autumn daun mohabbatein pon banyak gugur dan menguning cantik sekali.

Selepas puas di schloss kami kembali ka banhof iaitu train stesen utk memenuhi undangan raya aidiladha tersebut. selepas puas makan rehat dan solat..kami berangkat pulang ke rumah masing2.  jadi inilah hasil bidikan kamera saya..
enjoys..dan selamat berjalan jalan..








Bandar Heidelberg...dan bridge
















cheers,
Zia Anis

6 comments:

  1. nice shot.... terasa nak ke sana tgk gambar2 tu :)

    ReplyDelete
  2. Salam. Sy tak kenal anis. Boleh bagi email sbb sy nak thu lebih lanjut heidelberg sbb kan ke sana bulan july nanti. my emil
    drnay66@gmail.com

    ReplyDelete
  3. salam... saya pun ingin tahu tentang kota lama ni.. sy akan ke sana pada june 2015 ni selama 2 minggu..

    ReplyDelete
  4. emel saya di orangee83@gmail untuk persoalan....terima kasih.

    ReplyDelete
  5. Musim apa pd bulan December di German?'

    ReplyDelete

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...