Wednesday, August 29, 2012

Berhati-hati di Jalanraya

Assalamualaikum dan Hai,

Pagi tadi otw datang kerja ada jem teruk kat u turn i city shah alam...biasa smooth ajer..ingatkan jem sebab semua beriya nak pergi kerja lepas raya, then kemudian barulah saya nampak ada sekumpulan penunggang motorsikal, ambulans dan kereta peronda polis di simpang traffic light..rupanya ada kemalangan jalan raya. Dan selepas itu ambulans berlalu membawa mangsa. Tapi yang hairan kenapa kumpulan pemerhati tepi jalan masih tidak berganjak? Setelah melalui kawasan tersebut terlihatlah sekujur mayat ditutup plastik hitam terbujur kaku di atas jalan raya...InnaLillah...kepadaNya kita datang dan kepadaNya kita kembali....terlihat juga sebuah kereta swift biru kemek di bahagian enjin..mungkin ia melanggar motorsikal kot... Dan berjujuranlah air mata saya keluar insafi diri...Ya Allah jauhilah aku, keluargaku, jiran tetanggaku, sahabatku, pelajar-pelajarku dan sesiapa yang mengenali ku daripada kemalangan ngeri ini. Dan ini bukan yang pertama saya melihat mayat masih di atas minyak tar kerana last year saya otw to Lumut Perak pun penunggang motorsikal terbujur kaku ditutup sebahagian badannya dengan suratkhabar dan masih terlihat kaki yang memakai jeans...lelaki barangkali.

Dan saya ingin berpesan pada diri sendiri, memandulah berhati-hati, baca doa sebelum menaiki kenderaan tidak kira kita sebagai pemandu atau penunggang atau penumpang bas, teksi dan sebagainya. Dan niatlah sebelum keluar rumah untuk mencari rezeki dan ilmu yang berguna kerana Allah sahaja. Ingat tak kata-kata Os dalam iklan Al Baghdadi Center di IKIM.fm " Semoga kita mati dalam Iman".

Semoga jalan raya bukan tempat kita beradu kekuatan dan berlumba-lumba...

Cheers,
Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...