Friday, July 13, 2012

Philips Island, Melbourne Australia.

Assalamualaikum dan hi,


Suka tak tengok penguin? Comel bukan. Semua orang suka tgk penguin maybe. Jadi saya nak kongsi mengenai tempat yang saya pergi untuk berjumpa dengan penguin iaitu di philip island melbourne australia. Ini bukan pertama kali kerana saya pernah tengok the small penguin di sebuah zoo di sydney. Saya mengikuti trip ke philip island anjuran sebuah kelab pelajar dari RMIT University. Jadi semua yang follow trip ini adalah international students termasuk Mr PRice dari Amerika syarikat yang bertindak sebagai ketua rombongan. Kami bertolak awal pagi menaiki sebuah bas yg memakan masa 3-4 jam dr bandar melbourne. Tempat pertama yang kami singgah ialah di sebuah zoo yang dipenuhi binatang eksotik Australia iaitu kanggaroo dan kaola. Kemudian kami ke The Nobbies  di untuk melihat seal atau singa laut yang berehat diatas batu batu di pinggir laut. Disini disediakan teropong nak teropong seal. Seal ini macam memerang tapi lebih besar, berkilat, kehitaman kulitnya dan lebih aktif malah comel . Ugly but adorable.

Kemudian kami lunch dan solat di Cowes sebuah pantai.di philip island.Disini dipenuhi hotel dan resort disepanjang pantai. Untuk makluman semua, philip island ialah sebuah pulau yang dihubungkan oleh sebuah jambatan. Kemudian menjelanh senja kami tiba di penguin punyer pantai. Selepas solat jamak maghrib isyak dan dinner kami bersedia ke tepi pANtai yang disediakan tempat mcm tempat duduk stadium untuk melihat keletah penguin kecil.

Penguin ini akan muncul atau naik.ke darat menjelang malam disebbkan itu tempat ini akan penuh dengan pelancong menjelang senja. Selain itu, semua pengunjung tidak dibenarkan memgambil gambar kerana akan menakutkan penguin tersebut. Jesteru itu hanya gamabr poskad disediakan di kedai cenderamata menjadi saksi foto anda pernah ke sini.Hampir 2 jam menikmati keindahan pantai angin sejuknya dan melihat telatah comel penguin kami berangkat pulang ke uni dan rumah masing masing. Memang tak rugi ke philip island. Untk yang berkunjung ke Melbourne book your trip to philip island at the tour agent. Memang berbaloi sebab boleh lihat penguin di habitat asalnya. So enjoy the old photos.

Image googled

Pemandangan tempat duduk ala stadium diwaktu menjelang senja.








Kaola yang teramatlah cute dan tak takut kat orang..mesra alam aja. Dan diorang ni hobinya tidur dan makan daun eucalyptus sahaja.  


The Nobbies

Berjalanlah di muka bumi Allah agar lebih menghargai siapa kita dan kebesaran Allah yang tiada tolok tandingnya.


Cheers.
Zia anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...