Friday, June 8, 2012

Kewajipan Menghormati tetamu, Please treat and respectyour guest the way you want to be treated.


Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Kali ini saya ingin meluahkan dan memberikan pandangan mengenai menghormati tetamu. Terlebih dahulu.saya pohon ampun dan maaf kepada tetamu saya jika ada terasa hati, mengguris perasaan dengan layanan yang diterima tidak baik.

Saya tidak faham mengapa mesti melayan tetamu mengikut mood atau angin, malahan dalam islam dianjurkan menghormati tetamu malah tetamu juga ada hak yang perlu dijaga. Perlu diingatkan juga tetamu yang pulang dari rumah kita membawa bersama dosa dosa kita. Tidakkah itu membahagiakan? Saya rasa terkilan kerana tuan rumah mcm tidak sudi menerima kami. Bukan kami datang untuk makan dan minum selahapnya, adat melayu mestilah ada makanan dan kata kata manis. Tapi ketahui tetamu boleh merasai apa terbuku di hati tuan rumah melalui riak muka dan percakapan. Takpa lah saya telah belajar sesuatu, biar orang layan kita nak tak nak asalkan.dia berkunjung ke rumah kita, kita layan baik kerana Allah. Kita guna pendekatan reverse psychology. Dan ketahui jika orang yang sama tidak.lagi berkunjung ke rumah kita selepas first visit adalah sebabnya tu. Semoga apabila dikurniakan rumah sendiri kelak saya ingin menjadi tuan rumah yang baik, doakan yer.

Dua situasi berbeza di majlis perkahwinan teman.

Pernah saya menerima layanan ala kadar daripada kawan rapat (yang saya anggap rapat) semasa majlis perkahwinan beliau setahun yang lalu. Terlalu sedih kerana sanggup beliau membuat saya begitu dengan tidak menegur hai, atau berkata apa-apa pada saya semasa saya mendekati beliau dan psgnnya semasa selepas bersanding, beliau bergegas ke meja pengantin, sempat saya berkata untuk mengajak mengambil foto bersama. Beliau berhenti sekejap di depan tangga dan saya snap sekeping foto. Lalu beliau berlalu tanpa kata salam atau bertanya khabar. Saya terlalu emo atau ? Saya bersangka baik, mungkin beliau keletihan. Saya juga ingin berkongsi pengalaman bertandang ke satu majlis perkahwinan yang amat saya suka, mungkin kerana keberkatan dlam majlis tersebut telah membuatkan saya seronok. Layanan daripada pengantin perempuan iatu seorang teman pangkat adik yang saya kenali msa di Australia. Saya ke majlis beliau bersama seorang teman. Bila sampai saya bersalaman dengan ibunya dan dijemput ke dewan untuk makan, bila selesai makan kami menemui pengantin. Pengantin yang baik hati ini, bersalaman dan berpelukan dengan saya sebab agak.lama tidak berjumpa. Jadi terasa dihargai walaupun beliau bukanlah teman rapat saya. Beliau mengambil foto bersama saya dan teman saya tadi. Beliau juga bertanya kabar dan melayan juga tetamu lain. Dalam majlis tersebut beliau memakai pakaian sopan dengan solekan tipis dalam majlis yang sederhana tapi meriah. Mungkin keberkatan majlis menyebabkan tetamu terasa dihargai. Moga majlis kita nanti juga disinari barakah dan restu ILahi. Ok habis bab kenduri kahwin.

Antara 30 wasiat Imam Ghazali ialah "Islam mendidik kita menghormati tetamu kerana tetamu datang membawa rezeki dan apabila ia pulang membawa pergi dosa-dosa kita"
membawa rezeki dan apabila ia pulang menghapuskandosa-dosa kita
menghormati tetamu. Kerana tetamu datangmembawa rezeki dan apabila ia pulang menghapuskandosa-dosa kita.

Jadi saya menyeru diri saya sendiri mulai harini akan lebih menghormati tetamu dan menyambung silaturrahim kerana Islam adalah bersaudara. Jangan memilih untk melayan tetamu kaya atau berpangkat atau yang boleh memberikan manfaat pada kita sahaja, ingatlah siapa kita, banyak mana gaji, harta atau pangkat kita, bukan milik kita, Allah lah memiliki segalanya secara mutlak. Dunia hanya pinjaman menguji iman untk akhirat yang abadi.

Jom audit diri sendiri.

Cheeeers,

Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...