Wednesday, March 14, 2012

Tiram oh Tiram

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Pos kali ini kita akan bercakap mengenai tiram. Mesti ramai diantara kita memang dah cuba rasa dan makan tiram dan ada juga yang belum lagi rasa bagaimana tiram ni. Untuk pengetahuan anda, arwah nenek saya ada ternakan tiram dia sendiri, now dia dah takde, so cucu iaitu sepupu saya plak yang ambik alih menternak tiram...bukannya perlu bagi makan pun..tak macam ayam itik, just tengok2 takut2 ada orang datang selam/cilok ajer ditengah malam.Tiram ni diternak di dalam sungai tepi rumah atok aka "cik" saya.
Bila tiram ini sudah boleh dituai, makcik-makcik atau pakcik2 akan berada di dalam sungai dan akan memungut tiram-tiram tersebut. Kerja ni amat mencabar kerana mereka perlu menyelam dan ketuk tiram tersebut agar lekang daripada batu/tukun atau tayar lama tempat mereka bersimbiosis. Tiram ni tajam, so memang boleh terluka kaki atau tangan. Kerja "ketuk" tiram ini dilakukan lepas waktu asar. Manakala jika bulan puasa aktiviti ini dilakukan pada waktu malam...siap pakai lampu kat kepala macam orang pi menoreh plak. Lepas diketuk, tiram-tiram ni akan dikopek plak menggunakan pisau atau objek tajam untuk mengeluarkan tiram yang segar tuh. Biasanya peraih akan ambil tiram yang dikopek sahaja. Tiram yang siap dikopek akan diambil peraih iaitu peraih cina untuk dijual kepada pengusaha restoran di sekitar Kota Bharu. Itu sahaja mengenai tiram. Anyway saya tak makan tiram..hehehhe.

Enjoy the photos...









Quote of the day: "Siapa yang mencari kebenaran akan bertemu kebahagiaan.
Untuk bersatu umat islam mesti kembali kepada Yang Satu (Allah). Hanya di situ kita akan bertemu dengan tujuan dan jalan tepat dan jelas menuju kea rah perpaduan."
Solusi Isu No. 33.



Cheers,
Zia Anis

No comments:

Post a Comment

Jerman (Germany) Bandar yang ku lawati

 Assalamualaikum and Hi semua, Wie gehts? Alhamdulilah saya sihat. Setelah berkurun tak update harini nak update blog.  Sepertimana tajuk di...